Horror szał

Przemysław Pilarski

Propozycja dla fanów czarnego humoru i rockowego grania. Spektakl z muzyką na żywo, której autorem jest Rafał Matuszak, związany z zespołem Coma.

fot. Maciej Stobierski

Ona i On, opuszczony dom na odludziu i noc, którą mają tylko dla siebie. Zapowiada się wyjątkowo, ale nastrój psują pojawiający się kolejno niezapowiedziani goście: Wampir z Zagłębia, Gloria Victis i Dziadek kombatant. Towarzystwo okazuje się nieprzypadkowe … I co więcej, ma do zrealizowania Bardzo Ważny Plan.

Spektakl utrzymany w konwencji muzycznego horror show to zwariowana podróż przez nasze lęki i wyobrażenia – chciałoby się powiedzieć „współczesne”, ale ponadczasowe tak naprawdę. Zapraszamy wszystkich fanów czarnego humoru i rockowego grania!

Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt.

Obsada

Twórcy

Przemysław Pilarski – tekst i dramaturgia

Dramatopisarz, scenarzysta, dramaturg. W poprzednich życiach m.in. dziennikarz, redaktor i stand-upper. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, kursu scenariuszowego w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych (Nowy Teatr/SWPS). Autor sztuk teatralnych, scenariuszy filmów krótkometrażowych, programów i seriali telewizyjnych. Z autorskimi monologami „stand-up comedy” występował m.in. w HBO i Comedy Central. Za swój pierwszy tekst dramatyczny „Tata wiesza się w lesie” zdobył I Nagrodę w I Ogólnopolskim Konkursie Dramaturgicznym na Kameralną Sztukę Współczesną Słowo/Aktor/Spotkanie 2016 (Realizacja sceniczna – Teatr Studio, Warszawa). Jego drugi tekst, „Reality show(s). Kabaret o rzeczach strasznych”, wygrał IX Metafory Rzeczywistości 2016, zorganizowane przez Teatr Polski w Poznaniu; otrzymał tam również nagrodę jury dziennikarskiego. W 2018 roku Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną uhonorowano kolejny jego dramat – „Wracaj”. Jest także m.in. autorem scenariusza do spektaklu „Szklane Paciorki. Gra. Rozpoznanie” w krakowskim Teatrze im. J. Słowackiego (2017). Stale współpracuje z Fundacją Strefa WolnoSłowa działającą obecnie przy Teatrze Powszechnym w Warszawie, z którą zrealizował m.in. spektakle „Narysowałam więcej niż tu widać” (2016) oraz „Gdybyśmy byli kotami, nikt by nas nie zatrzymał” (2017). Jego teksty oraz ich realizacje prezentowane były m.in. w Pradze, Bolonii i Berlinie. Współautor książek „Jak facet z facetem” (2016) oraz „Sztuka obsługi penisa” (2018) – z seksuologiem Andrzejem Gryżewskim. Mieszka w Łodzi.

Jacek Jabrzyk – reżyseria

Reżyser teatralny. Studiował polonistykę na Uniwersytecie Opolskim, Wiedzę o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Był asystentem lub współpracownikiem Jerzego Grzegorzewskiego, Pawła Miśkiewicza, Wojtka Smarzowskiego, Jerzego Stuhra, Jana Peszka. Stworzył około 20 spektakli teatralnych, operowych, oraz widowisk teatralnych m.in. w teatrach: Łaźnia Nowa w Krakowie, Dramatycznym w Wałbrzychu, Jaracza w Olsztynie, Horzycy w Toruniu, Bogusławskiego w Kaliszu, Solskiego w Tarnowie, Dramatycznym w Białymstoku, Miejskim w Gliwicach, w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, PWST we Wrocławiu. W Teatrze Polskiego Radia zrealizował słuchowisko na podstawie „Opisu obyczajów” Jędrzeja Kitowicza. Reżyserował sceniczne czytania tekstów, współpracował z teatrami niezależnymi w Polsce i Berlinie. Jego „Wieczór trzech króli albo co chcecie” zdobył w 2013 r. wyróżnienie w konkursie na najlepszą inscenizację dzieł dramatycznych Williama Shakespeare’a. Prowadzi zajęcia teatralne w Collegium Civitas w PKiN w Warszawie. Od 1 września 2018 r. Zastępca dyrektora ds. artystycznych w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

Łukasz Błażejewski – scenografia i kostiumy

Scenograf, malarz, performer. Ukończył Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i studia doktoranckie na kierunku Scenografia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Odbył staże w Institut d’Arts Visuels w Orleanie i w École NationaleSupérieure des Beaux-Arts w Paryżu. Został nagrodzony stypendiami Prezydentów miast: Głogów, Wrocław i Kielce. Twórca scenografii i kostiumów do przeszło 50 spektakli w teatrach w całej Polsce. Współzałożyciel Teatru Nowego w Krakowie, gdzie pełni funkcję Dyrektora Kreatywnego. Od lat działa jako performer pod pseudonimem Prince Negatif, a od niedawna również reżyser spektakli performatywnych: “CRASH. Kolekcja zderzeń”, “Ożywianie snu”.

Rafał Matuszak – muzyka

Polski muzyk, basista, autor muzyki. Związany z zespołem Coma. Wraz z grupą otrzymał m.in. sześciokrotnie nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk. W 2009 roku muzyk otrzymał także indywidualnie nominację w kategorii wydawnictwo specjalne – najlepsza oprawa graficzna do płyty Coma Hipertrofia (2008). Debiutował w zespole SID, występował w formacjach Second Hand oraz De Ja Vi. Współtwórca kolektywu GRUPA TARTAK, autor muzyki do spektaklu „Upadłe miasto” 2017.

Recenzje

Polisz horror picture show – Michał Centkowski, Newsweek

Sosnowiecki Horror szał – Tomasz Sknadaj, Teraz Teatr

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie – Sandra Szwarc, Nowe recenzje Komisji Artystycznej OKnWPS

Wideo


Muzyka

Utwór pochodzi z płyty z muzyką ze spektaklu „Horror szał”

Zespół Procesy Gnilne w składzie:
Agnieszka Bieńkowska – śpiew
Beata Deutschman – śpiew
Michał Maślak – gitara, śpiew
Mateusz Zegan – instrumenty klawiszowe
Rafał Miciński – bas
Przemek Borowiecki – perkusja

Autorem muzyki jest Rafał Matuszak z zespołu Coma oraz Zespół Procesy Gnilne.

Partnerem produkcji jest Fundacja Element Kultury. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Gminy Sosnowiec.