„Książki to drzwi, a wy macie klucze.” – Khaled Hosseini
Ale jak ta sentencja ma się do książek stanowiących aktualny kanon lektur szkolnych, gdzie brak miejsca na świeże, kreatywne i osobiste podejście do literatury, o którym myślał autor cytatu w momencie pisania tych słów?
Czy ktoś jeszcze czyta lektury? Jaką lekturę pamiętacie, cenicie, lubicie najbardziej? Która była drogą przez mękę? Jaki jest według was sens czytania lektur i czy obecne lektury są w ogóle atrakcyjne?
Zapraszamy uczniów i nauczycieli oraz bibliotekarzy sosnowieckich, ale nie tylko, szkół średnich do wzięcia udziału w projekcie „Co autor miał na myśli?”, w ramach którego pochylimy się nad problemem konieczności czytania i interpretacji lektur szkolnych oraz związanej z tym presji rozumienia literatury wg określonego klucza. Porozmawiamy również o emocjach i doświadczeniach towarzyszących zarówno młodzieży, jak i pedagogom czyli obu stronom zaangażowanym w proces edukacji.
Praca warsztatowa odbędzie się w dwóch równoległych grupach roboczych: uczniowskiej i nauczycielskiej.
Wnioski oraz konkretne rozwiązania twórcze wypracowane z uczestnikami stanowić będą kanwę spektaklu, który opowiadając o sposobach interpretacji lektur szkolnych, w humorystyczny sposób wydobędzie na światło dzienne absurd pytania “Co autor miał na myśli?”. Mamy nadzieję, że spektakl, poszerzony o działania edukacyjne i dostosowany do warunków szkolnych, gdyż docelowo prezentowany właśnie w szkołach oraz placówkach oświatowych będzie również przyczynkiem do uruchomienia w szkolnej społeczności szerszej dyskusji na temat programu nauczania i systemu edukacji.
Na warsztaty wydobywcze zapraszamy młodzież szkolną klas 7-8 szkół podstawowych i 1-2 szkół średnich oraz nauczycieli i bibliotekarzy.
Termin: 1-3 lipca w godz: 10.00-14.00 – warsztaty z uczniami
4 lipca w godz: 10.00-14.00 – warsztaty z pedagogami
Miejsce: Teatr Zagłębia w Sosnowcu, ul. Teatralna 4
Wstęp wolny
Zgłoszenia poprzez poniższy formularz: TUTAJ [klik]
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.