Klasa partnerska

Klasa Partnerska to wsparcie merytoryczne edukacji humanistycznej, stała współpraca szkoły i teatru, stymulowanie twórczej aktywności, a przede wszystkim rozmowa i przyjaźń z młodymi ludźmi!
Grupa młodych ludzi w półkolu pochyla się z wyciągniętymi rękami w stronę stosu szarych koców na podłodze. Wszyscy mają skupione lub radosne wyrazy twarzy, a ich postawa sugeruje zaangażowanie w grupowe zadanie lub grę. Tło to industrialne wnętrze z widocznymi rurami i białymi ścianami.
fot. Jeremi Astaszow / Astashow Studio
Grupa uśmiechniętych uczniów i nauczyciel w czarnych ubraniach pozują przy ścianie, dotykając plakatu informacyjnego. Plakat zawiera logo Unii Europejskiej i zdjęcie przedstawiające salę pełną ludzi. Wszyscy uczestnicy patrzą w stronę aparatu, a niektórzy wskazują na plakat, eksponując go jako główny punkt zdjęcia.
fot. Jeremi Astaszow / Astashow Studio
Osoba w mundurku szkolnym trzyma otwartą książkę z tytułami horrorów, takimi jak „Annabelle” i „The Conjuring”, oraz rysunkami odwróconych krzyży i nagiego drzewa. W tle widać drugą osobę siedzącą na krześle.
fot. Jeremi Astaszow / Astashow Studio
Grupa uczennic w mundurkach szkolnych oraz nauczyciel w koszulce z napisem „The end is closer than you think” podnoszą ręce i bawią się w bibliotece pełnej książek i pomarańczowych krzeseł.
fot. Jeremi Astaszow / Astashow Studio
Pedagożka teatru trzyma w ręku tekst ćwiczeń dla klasy partnerskiej w liceum im. Łusińskiego w Dąbrowie Górniczej.
fot. Jeremi Astaszow / Astashow Studio
Klasa Partnerska w liceum im. Łusińskietgo w Dąbrowie Górniczej. Dwie dziewczyny siedzą tyłem na ławce, wykonują ćwiczenie teatralne.
fot. Jeremi Astaszow / Astashow Studio
Próba do przedstawienia szkolnego z okazji święta 11 listopada. Na scenie trzy osoby.
fot. Jeremi Astaszow / Astashow Studio
Trzech mężczyzn w rozmowie – jeden w czarnym garniturze i okularach trzyma dokument, dwaj pozostali uważnie się mu przyglądają. W tle metalowa siatka. Zdjęcie przedstawia uczniów Klasy Partnerskiej w Liceum im. Staszica w trakcie analizy dokumentów.
fot. Jeremi Astaszow / Astashow Studio

W 2018 roku rozpoczęliśmy program Klas Partnerskich. Od tego czasu konsekwentnie rozwijamy projekt, który wprowadza edukację teatralną w mury sosnowieckich liceów oraz szkół w miastach ościennych. Zachęcamy do współpracy wszystkich nauczycieli zainteresowanych rozwojem edukacji artystycznej w swojej klasie.

Obszary wsparcia:
1. opieka merytoryczna aktora Teatru Zagłębia (w zależności od potrzeb: stworzenie programu, prowadzenie warsztatów aktorskich, lekcji teatralnych, grupy teatralnej itp.)
2. udział w projektach, warsztatach i spotkaniach z zakresu pedagogiki teatru organizowanych w Teatrze Zagłębia
3. możliwość zakupu biletów zniżkowych na spektakle Teatru Zagłębia

Kontakt:
Joanna Płonka
Pedagożka Teatru
tel. 796 644 002 (pon-pt 8:00-15:00)
edukacja_@_teatrzaglebia.pl

Nasze klasy partnerskie:
– IX Liceum Ogólnokształcące im. Wisławy Szymborskiej: (zajęcia prowadzi Michał Bałaga)
– IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica (zajęcia prowadzi Krzysztof Korzeniowski)
– II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu (zajęcia prowadzi Krzysztof Korzeniowski)
– VI Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka w Sosnowcu (zajęcia prowadzi Agnieszka Bieńkowska)

——————————

Warsztaty Partnerskie

W sezonie 2020/2021 zostaliśmy zaproszeni przez Fundację Szafa Gra jako Partner do prowadzenia projektu Warsztaty Partnerskie.

Warsztaty partnerskie to innowacyjny projekt z zakresu edukacji artystycznej. Nasi aktorzy (Agnieszka Bałaga-Okońska, Michał Bałaga oraz Krzysztof Korzeniowski) prowadzili zajęcia teatralne dla uczniów i uczennic sosnowieckich szkół.

Dostarczanie nastolatkom okazji do rozwijania kreatywności w twórczych warunkach, zapewnia im poczucie sprawczości i gwarantuje większy wpływ na jakość szkolnej aktywności. Doświadczenie teatralne oddziałuje na sferę emocjonalną, sprzyja ćwiczeniu wyrażania uczuć, a także usprawnia współpracę w grupie. Dowartościowuje też zaniedbywaną w procesie tradycyjnej edukacji ekspresję cielesną i komunikację pozawerbalną. Możliwość stałej współpracy z aktorem-pedagogiem i czerpania inspiracji z jego warsztatu artystycznego stwarza możliwość pielęgnowanie w murach szkoły postawy pełnej pasji.

Uczestnikami warsztatów byli uczniowie i uczennice z:

– IX Liceum Ogólnokształcącego w Sosnowcu

– IV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica w Sosnowcu

– Zespołu Szkół Prywatnych „Twoja Przyszłość” w Sosnowcu.

——————————

Dzień Teatromanki i Teatromana

Każdego roku efekty pracy warsztatowej aktorów/pedagogów z uczniami Klas Partnerskich możemy podziwiać podczas, realizowanego na scenie Teatru Zagłębia, Dnia Teatromana i Teatromanki.
Jest to prawdziwe święto nastoletniej kultury teatralnej i okazja do podzielenia się doświadczeniem współpracy Teatru Zagłębia i miejscowych szkół.
Formuła nie ogranicza się jedynie do występów klas uczestniczących w programie Klas Partnerskich. W czerwcu 2024 na deskach teatru zaprezentowali się oprócz uczniów szkół uczestnicy działającego przy teatrze Klubu Teatralnego oraz gościnnie wystąpiła reprezentacja Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, pod opieką Jakuba Nowaka.

——————————

Teatr Niezbędny

W tym roku uzyskaliśmy dofinansowanie w ramach projektu KPO „Teatr Niezbędny”, które pozwoli nam na realizację dodatkowych lekcji teatralnych we wszystkich czterech szkołach.
W ramach projektu udało się również pozyskać środki na warsztaty rozwojowe dla aktorów/pedagogów prowadzących Klasy Partnerskie. Zajęcia w oparciu o technikę psychodramy poprowadzi psycholożka Barbara Kmietjan a wiedza i doświadczenie nabyte podczas spotkań zostaną wykorzystane przez prowadzących w pracy warsztatowej z uczniami oraz w razie potrzeby również z nauczycielami.

Video