Korzeniec. Sosnowiec Główny: Dialog

16 sierpnia 2022

Otwarta rozmowa o opowiedzianych w „Korzeńcach” (tym literackim i tym teatralnym) historiach Sosnowca. Obchodzącego w tym roku swoje 120 lecie miasta wielu historii.

Udział w spotkaniu potwierdzili: Beata Popczyk-Szczęsna (teatrolożka), Zbigniew Białas (pisarz, autor książki „Korzeniec”) oraz Remigiusz Brzyk (reżyser sztuki: „Korzeniec”).

Rozmowę poprowadzi: Magdalena Boczkowska (Zagłębiowska Mediateka).

 

Beata Popczyk-Szczęsna – profesor w Instytucie Nauk o Kulturze Wydziału Humanistycznego UŚ. Badaczka dramatu i teatru współczesnego. Autorka książek: Postać Judasza w dramacie polskim XX wieku. Potyczki z referencją (2003); Dramaturgia polska po 1989 roku (2013); Powtórzenia i powroty. O dramaturgii Janusza Głowackiego (2015), Tekst jako bohater w kulturze uczestnictwa. Szkice o polskiej dramaturgii teatralnej (2019). Współredaktorka tomów: Dramat i doświadczenie (2014), Pisanie dla sceny – narracje współczesnego teatru (2019). Członkini Komisji Artystycznej VI i VII edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” (2020-2022). Zajmuje się m. in. teorią i praktykami lektury tekstów teatralnych, dramaturgią współczesnych sztuk widowiskowych oraz biografią w teatrze XXI wieku.

Zbigniew Białas – autor „Korzeńca”, trzech innych powieści oraz dwóch książek reportażowych, anglista, literaturoznawca; profesor nauk humanistycznych; pracownik Uniwersytetu Śląskiego; stypendysta Fundacji Humboldta i Fulbrighta; autor trzech rozpraw o literaturze postkolonialnej i podróżniczej: Post-Tribal Ethos in African Literature (Essen: 1993), Mapping Wild Gardens (Essen: 1997) oraz The Body Wall (Frankfurt, New York: 2006); redaktor i współredaktor kilkunastu tomów naukowych publikowanych w kraju i za granicą, autor kilkudziesięciu esejów teoretycznoliterackich, tłumacz literatury angielskiej, amerykańskiej i nigeryjskiej na język polski. W młodości służył w wojskach ONZ na Bliskim Wschodzie (Wzgórza Golan), obecnie preferuje łagodniejsze doznania: jest miłośnikiem opery, wędkarstwa i krajów skandynawskich.

Remigiusz Brzyk – reżyser teatralny, pedagog, scenograf, wykładowca Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie. Zadebiutował w łódzkim Teatrze im. S. Jaracza w 1998 r. Tamże, w 2000 r. zrealizował wielokrotnie nagradzane Czarownice z Salem Arthura Millera. Reżyserował m.in.  w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Krakowie, Teatrze Polskim we Wrocławiu, Teatrze Nowym w Łodzi,  Teatrze Powszechnym w Warszawie, ostatnio w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie i Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach. W Teatrze Zagłębia zrealizował trzy spektakle: Korzeniec (2012 r.), Koń, kobieta i kanarek (2014 r.) oraz Siódemka (2016 r.). Wielokrotnie nagradzany, m.in.: dwukrotny zdobywca „Lauru Konrada” na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach (w 2001 r. za Czarownice z Salem Arthura Millera w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi i w 2014 r. za spektakl Koń, kobieta i kanarek Tomasza Śpiewaka w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu).  Spektakle w jego reżyserii gościły na największych festiwalach teatralnych.

Magdalena Boczkowska – krytyczka literacka i menadżerka kultury, ma tytuł doktora nauk humanistycznych. Jest absolwentką Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Autorka czterech książek naukowych i ponad stu artykułów publikowanych w pismach i tomach zbiorowych. Współpracuje z najstarszym miesięcznikiem literackim w Polsce – „Twórczością”. Zaangażowana w promocję kultury i historii zagłębiowskiej. Obecnie pracuje w Zagłębiowskiej Mediatece w Sosnowcu.

 

Dyskusja jest jednym z wydarzeń Nocy Teatrów GZM organizowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Pełny program Nocy Teatrów GZM tutaj [klik]