Laboratorium Pedagogiki Teatru 2025
Laboratorium Pedagogiki Teatru to program rozwijający kompetencje w zakresie edukacji teatralnej, organizowany przez Teatr Zagłębia we współpracy z partnerami: biurem Polskiej Stolicy Kultury Katowice GZM 2027 i Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu. W Laboratorium tworzymy warunki do zatrzymania i refleksji nad własną praktyką zawodową oraz wyposażamy w umiejętności z obszaru pedagogiki teatru, możliwe do wykorzystania w codziennej pracy.
Zajęcia skierowane są do nauczycielek, edukatorów, instruktorek teatralnych, artystów i animatorek kultury, którzy i które w swojej działalności zawodowej prowadzą grupy teatralne, zajmują się edukacją kulturową w szkołach, teatrach, ośrodkach kultury, domach pomocy społecznej czy organizacjach pozarządowych.
Program składa się z serii warsztatów prowadzonych przez ekspertów i ekspertki w dziedzinie pedagogiki teatru oraz cyklu indywidualnych konsultacji tutorskich, które pozwalają pogłębić refleksję nad własną praktyką zawodową. Konsultacje dają możliwość zastanowienia się nad wybranym zagadnieniem dotyczącym codziennej pracy, omówienia trudnego tematu, skonsultowania pomysłu na warsztat albo spektakl.
Rok 2025 jest dla nas wyjątkowy, bo świętujemy 10-lecie istnienia Laboratorium Pedagogiki Teatru. Dlatego 8 grudnia organizujemy uroczystość jubileuszową, na którą zaprosimy wszystkie absolwentki i wszystkich absolwentów. Będzie to czas sieciowania, wymiany inspiracji i wspólnego świętowania!
PROGRAM
13.09.2025, godz. 10:00-17:00
„Jak to czytać? Czyli o wykorzystaniu tekstu w pracy teatralnej”
Prowadzenie Iwona Woźniak
Warsztaty stanowią praktyczne przygotowanie do pracy w obrębie teatru offowego/amatorskiego/szkolnego, nastawionego na współdziałanie oraz kreatywną zabawę słowem. Podczas zajęć skupimy się na wykorzystaniu gotowych tekstów dramatycznych w pracy twórczej z osobami w każdym wieku. Poznamy gamę technik służących kreowaniu swobodnej atmosfery współdziałania i otwartości na głos każdego uczestnika grupy. Inspiracją będzie dla nas zjawisko teatru szkolnego, dlatego skorzystamy z elementów scenografii, powstających do wybranego spektaklu z nurtu „teatru w klasie”.
14.09.2025, godz. 10:00-17:00
„Ile tu jest rzeczy! Czyli przedmioty, teatr i współpraca”
Prowadzenie Agata Kędzia
Podczas warsztatów skupimy się na potencjale pedagogiki teatru do stymulowania współpracy w grupach w każdym wieku. Pochylimy się nad wątkiem tworzenia kontraktu i świadomie kształtowanej komunikacji. Motywem przewodnim zajęć będzie improwizacja, która pozwala na odkrywanie nieskończonych zasobów kreatywności, a inspiracją dla naszych działań staną się przedmioty codziennego użytku, które można znaleźć w szkole, domu kultury i na teatralnym zapleczu. Potraktujemy je jako rekwizyty służące budowaniu sytuacji twórczych.
11.10.2025, godz. 10:00-17:00
„Wszystkie ręce na pokład! Czyli o przygotowaniu spektaklu wspólnie z dziećmi i młodzieżą”
Prowadzenie Natalia Ługiewicz
Jak być jednocześnie pedagogiem/pedagożką teatru i reżyserem/reżyserką? Osoby nastawione na procesową współpracę z grupami stają często w obliczu wyzwania, jakim jest opracowanie zebranego materiału w spójną formę spektaklu. Jak zadbać o dramaturgię finalnego wydarzenia i jego odpowiednią oprawę? Podczas warsztatu przyjrzymy się wybranym technikom reżyserskim i dramaturgicznym, nastawionym na uwzględnianie pomysłów osób z grupy. Przez cały warsztat prowadzić nas będzie pytanie: jak sprawić, żeby wspólne tworzenie spektaklu stało się przygodą?
12.10.2025, godz. 10:00-17:00
„Doświadczaj, czyli oblicza dramy”
Prowadzenie Marcin Drzazga
Warsztat poświęcony technice dramy, wykorzystywanej jako metoda edukacyjna i twórcza w różnych obszarach tematycznych, w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Metoda pracy dramą, poprzez poznawanie cudzych historii i konstruowanie fikcyjnych opowieści, pozwala mierzyć się z wyzwaniami (np. konfliktami) w bezpiecznych warunkach doświadczenia teatralnego. Drama pogłębia świadomość własnych możliwości, rozwija zdolność rozumienia cudzych zachowań i wykształca mechanizmy oporu wobec różnorodnych metod nacisku. Warsztat przybliża znajomość technik dramowych, ćwiczeń i gier możliwych do wykorzystania podczas prowadzonych przez siebie zajęć czy lekcji.
22.11.2025, godz. 10:00-17:00
„Jak prowadzić grupę, czyli o roli liderki/lidera”
Prowadzenie Iwona Konecka
Grupa to fascynujące zjawisko. Każdy zespół ma swoją własną dynamikę i przechodzi unikalny proces grupowy. Co może zrobić uważna liderka lub uważny lider działań edukacyjnych i twórczych, by wspierać ten proces – szczególnie w pracy z dziećmi i młodzieżą? Jak przygotować się na momenty napięcia i konfliktu, które są naturalną częścią wspólnego działania – i potraktować je nie jako przeszkodę, ale jako szansę na pogłębienie relacji i rozwój grupy?
Celem finałowego warsztatu jest wzmocnienie osób uczestniczących w ich roli liderek i liderów – poprzez refleksję, wymianę doświadczeń i praktyczne narzędzia przydatne w pracy z zespołem.
Wszystkie warsztaty odbywają się w siedzibie instytucji Katowice Miasto Ogrodów (Plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice)
8.12.2025, godziny popołudniowe – spotkanie podsumowujące kurs w ramach uroczystości jubileuszowej w Teatrze Zagłębia (szczegóły na temat wydarzenia zostaną podane w późniejszym terminie)
Informacje organizacyjne:
- Koszt: 250 zł (całość).
- Podczas warsztatów organizator NIE zapewnia posiłków, ale każdego dnia warsztatów planowana jest godzinna przerwa na obiad, którą uczestniczki i uczestnicy organizują we własnym zakresie.
- Certyfikaty udziału w szkoleniu przygotują Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu i Teatr Zagłębia w Sosnowcu. Warunkiem ukończenia kursu jest obecność na min. 4 z 5 dni warsztatowych, zrealizowanie 3h konsultacji tutorskich oraz realizacja własnego pomysłu na warsztat, lekcję lub inne wybrane zajęcia twórcze.
- Nabór zgłoszeń trwa od 16.06-28.06.2025 Zgłoszenie odbywa się poprzez wypełnienie formularza: https://forms.gle/b6JqpmTFCPCbzTc19
- Na podstawie formularzy wyłaniana jest grupa 16 zakwalifikowanych osób.
- Ogłoszenie listy zakwalifikowanych osób nastąpi do 1.07.2025. Ostatecznym potwierdzeniem udziału jest uiszczenie opłaty w ciągu 7 dni roboczych.
Autorki projektu: Agata Kędzia, Iwona Woźniak
Partnerzy: biuro Polskiej Stolicy Kultury Katowice GZM 2027, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.
Masz pytania? Napisz: Agata Kędzia, a.kedzia_@_teatrzaglebia.pl
—————————————————————————
Biogramy prowadzących:
Iwona Woźniak
Menadżerka kultury, teatrolożka, animatorka kultury, reżyserka. Dyrektorka Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Doktorka nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Studiowała w Akademii Teatralnej w Warszawie, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach i Uniwersytecie Opolskim. Uczestniczka Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Ukończyła studia doktoranckie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.
Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych i Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów.
Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Uhonorowana nagrodą Marszałka Województwa Śląskiego za upowszechnianie i ochronę dóbr kultury. Nagrodzona „Złotą Maską” Marszałka Województwa Śląskiego, a także wielokrotnie nominowana do tej nagrody m.in. za spektakle „Kopidoł”, „Szac”. Jej przedstawienia teatralne m.in. „Baby” i „Last minute” znalazły się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Laureatka festiwalu The Best Off. Jurorka i selekcjonerka festiwali. Reżyserka zajmująca się przede wszystkim teatrami rdzennymi. Naukowo zajmuje się badaniem kultur lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem teatrów obrzędowych i etnoteatrów. Od 2014 roku współprowadzi Fundację Szafa Gra zajmującą się wsparciem kultury i edukacji, a w szczególności działalnością Teatru Naumionego z Ornontowic.
Agata Kędzia
Pedagożka teatru, performatyczka, organizatorka projektów z zakresu edukacji kulturowej. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i performatyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, kursów: Partnerzy Teatroteki Szkolnej (Instytut Teatralny im. Z Raszewskiego), Teatr – sztuka społeczna (Teatr Realistyczny i Instytut im. J. Grotowskiego), I Stopnia Szkoły Dramy Stosowanej (Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA). Jako autorka koncepcji, koordynatorka i prowadząca zajęcia współtworzy projekty z zakresu pedagogiki teatru w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Zawodowo związana również ze Staromiejskim Domem Kultury w Warszawie, gdzie opiekuje się Programem Rozwoju Warszawskich Kadr Kultury. Współautorka spektakli i wydarzeń twórczych, m.in.: „spektakl, który nie powstał” (razem z Iwoną Konecką i Julią Niedziejką, premiera w Instytucie im. J. Grotowskiego, 2021), „musimy już kończyć” (premiera w lokalu w Bytomiu, 2022), rezydentka programu „Sztuka się robi” w Teatrze Miniatura w Gdańsku, gdzie współtworzyła szkic spektaklu dla przedszkolaków pt. „Literówka” (2023).
Natalia Ługiewicz
Pedagożka, pedagożka teatru, animatorka kultury. Absolwentka specjalizacji teatralnej (Pomaturalne Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu), pedagogiki (Uniwersytet Wrocławski) oraz podyplomowych studiów Pedagogiki Teatru (Uniwersytet Warszawski). Od dziewięciu lat działa teatralnie z różnymi grupami m.in. dziećmi, młodzieżą, seniorami. Od ośmiu lat tworzy autorskie spektakle z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Była liderką i pomysłodawczynią projektu „Po trzecim dzwonku” przeprowadzonego w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2019-2021. W latach 2020-2024 uczyła w Państwowym Policealnym Studium Animatorów Kultury „SKiBA” we Wrocławiu, przedmiotów z zakresu pedagogiki, teatru i teatru społecznego. Współpracuje z Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu, gdzie prowadzi zajęcia z Dramy. Prezeska Stowarzyszenia na rzecz edukacji, animacji kultury i sztuki „TwórczePowiązania”. W 2020 roku nominowana do nagrody Wrocławianki Roku w kategorii działalność społeczna i edukacyjna.
Marcin Drzazga
Jest pedagogiem, wykładowcą pedagogiki na Śląskim Uniwersytecie Medycznym, trenerem warsztatu psychoedukacyjnego. Od ponad 20 lat łączy działania teatralne z pedagogiką i psychoedukacją. Jego projekty społeczne Teatru Interaktywnego prezentowano m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Teatromania czy na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych. Uczy improwizacji teatralnej i dramy, wykorzystuje ją na co dzień w pracy pedagogicznej. Jest współautorem rekomendowanego programu Epsilon opartego na wykorzystaniu dramy w pracy wychowawczej.
Iwona Konecka
Performerka, edukatorka i artystka społeczna. Zajmuje się przede wszystkim teatrem, lecz również animacją i badaniem kultury. Jest też trenerką i ewaluatorką projektów społeczno-kulturalnych. Absolwentka Wiedzy o Teatrze (Akademia Teatralna w Warszawie), Wiedzy o Kulturze (Uniwersytet Warszawski) i Zarządzania Kulturą w Strukturach Unii Europejskiej (Państwowa Akademia Nauk). Ukończyła dwa kilkuletnie kursy teatralne: Południowobałtycką Akademię Teatru Niezależnego oraz Akademię Teatru Alternatywnego.
Współzałożycielka i wiceprezeska Stowarzyszenia Kolektyw Kobietostan oraz prezeska Fundacji Teatr Realistyczny. Inicjatorka i koordynatorka wielu projektów kulturalno-społecznych, w tym Centrum Sztuki Osadzonych, Punktów Kultury (na obszarach defaworyzowanych w Lublinie) i ogólnopolskiego kursu „Teatr – sztuka społeczna”. Współtwórczyni licznych spektakli teatralnych (m.in. „Bum” z Teatrem Realistycznym, „Spisu kobiet” z Kolektywem Polką, „Kuracjuszek” ze Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru, „Spektaklu, który nie powstał” z Agatą Kędzią i Julią Niedziejko i „Chłopaków. Prawa głosu” z Kolektywem Kobietostan) nagradzanych na konkursach i festiwalach na szczeblu ogólnopolskim. Stypendystka Prezydenta Miasta Wrocław w dziedzinie teatr. Współzałożycielka i członkini grupy artystycznej Kolektyw Polka oraz zespołu muzycznego Tarapaty – songwriterka, gitarzystka i wokalistka.
Działanie realizowane z udziałem środków finansowych z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Więcej informacji o projekcie i poprzednich edycjach znajdziecie TU [klik]