2014-04-05 Koń, kobieta i kanarek

Tomasz Śpiewak

Historia patriarchalnej, górniczej rodziny. Współczesna przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży.

fot. Maciej Stobierski

Tomasz Śpiewak – „Koń, kobieta i kanarek”

NAGRODA GŁÓWNA – LAUR KONRADA DLA REMIGIUSZA BRZYKA NA XVI OGÓLNOPOLSKIM FESTIWALU SZTUKI REŻYSERSKIEJ INTERPRETACJE (2014)

NAJLEPSZE PRZEDSTAWIENIE TELEWIZYJNEGO FESTIWALU TEATRÓW POLSKI – PLEBISCYT TVP KULTURA

Czy można wierzyć historii opowiedzianej przez Głupka z astmą i szpotawą stopą? To on oprowadzać będzie widzów po miasteczku, które leży u podnóża kopalni i w którym rozgrywać się będzie akcja spektaklu „Koń, kobieta i kanarek”. Tytuł sztuki nawiązuje do rozporządzeń, na mocy których w latach pięćdziesiątych wprowadzono w kopalniach zakaz pracy pod ziemią kobiet, koni i kanarków (górnicy łączą te zakazy i zwyczajowo nazywają je „3K”). Realizatorzy Tomasz Śpiewak i Remigiusz Brzyk znani z „Korzeńca” opowiadają historię patriarchalnej górniczej rodziny. Nie jest to jednak przedstawienie ani lokalne, ani historyczne. Używając kostiumu górniczego Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży. W przypowieści Tomasza Śpiewaka koń, kobieta i kanarek stają się metaforą rodziny.

Obsada

Twórcy

Remigiusz Brzyk – reżyseria i scenografia

Reżyser teatralny, scenograf. Zadebiutował w 1998 roku spektaklem Foma wystawianym w Teatrze im. Jaracza w Łodzi. Od tego czasu wyreżyserował prawie 30 spektakli m.in. Wiśniowy sad (2001), Historię o Miłosiernej, czyli Testament psa (2004), Berka Joselewicza (2010), Gorączkę czerwcowej nocy (2013). W 2012 w Teatrze Zagłębia odbyła się premiera Korzeńca w jego reżyserii. Spektakl został nagrodzony na Wałbrzyskich Fanaberiach Teatralnych, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia i Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość przedstawiona w Zabrzu, gdzie Brzyk otrzymał główną nagrodę za reżyserię. W 2013 roku nominowany był także do organizowanych przez TVP Kultura Gwarancji Kultury przyznawanych najciekawszym i najważniejszym artystom poprzedniego roku. Został odznaczony w 2010 roku Honorowym Medalem Powstanie w Getcie Warszawskim.

Tomasz Śpiewak – dramaturgia

Dramaturg i dramatopisarz. Współpracował z takimi reżyserami jak: Wojciech Klemm, Łukasz Kos, Natalia Korczakowska, Michał Borczuch. Autor sztuk Berek Joselewicz, Bullerbyn. O tym jak dzieci domowym sposobem zrobiły sobie las i co z niego wyrosło, Gorączka czerwcowej nocy i scenicznych adaptacji Pasażerki (2009), Wodzireja (2011), Obcego (2012) i Korzeńca (2012). Wspólnie z Remigiuszem Brzykiem zrealizował 7 spektakli: Okrutne i czułe (2008), Brygada szlifierza Karhana (2008), Berek Joselewicz (2010), Joanna d`Arc. Proces w Rouen (2010), Wodzirej (2011), Korzeniec (2012) , Gorączka czerwcowej nocy (2013). Został odznaczony w 2010 roku Honorowym Medalem Powstanie w Getcie Warszawskim.

Iga Słupska – scenografia i kostiumy

Scenografka, kostiumolożka, studentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Współautorka scenografii i kostiumów do spektakli Korzeniec (2012), Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł (2013), Gorączka czerwcowej nocy (2013). Zajmuje się także malarstwem i fotografią. Jej prace wystawiane były m. in. w Galerii Sztuki Współczesnej Elektrownia, Centrum Scenografii Polskiej i Galerii ZPAF Katowice.

Szymon Szewczyk – scenografia

Scenograf, kostiumolog, studiuje malarstwo na ASP w Katowicach. W 2012 roku w katowickim Rondzie Sztuki odbywała się wystawa Optymizm, na której przedstawione były jego prace. Współautor scenografii i kostiumów do spektakli: Korzeniec (2012), Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł (2013), Gorączka czerwcowej nocy (2013).

Recenzje

„Czy kobieta decydująca samodzielnie o urodzeniu dziecka grozi zagładą ludzkości?”, Mike Urbaniak, Gazeta Wyborcza – Wysokie Obcasy online

„Mężczyźni i św. Barbara. Kolejny dobry spektakl Teatru Zagłębia w Sosnowcu.”, Julia Kosmala, wywrota.pl

„Górnicy i pigułka”, Piotr Morawski, członek Komisji Artystycznej XXI Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

„Nuklearny grzyb”, Aneta Głowacka, Teatr nr 6/6.2014

„Całuj dłoń żywiciela”, www.marta-fox.blog.onet.pl

„W miasteczku na K. albo na S.”, Paweł Świerczek, portalkatowicki.pl

„Kres patriarchatu”, Magdalena Figzał, teatralny.pl

 

Wideo