Reżyseria
Remigiusz Brzyk

Dramaturgia
Tomasz Śpiewak

Scenografia
Remigiusz Brzyk, Iga Słupska, Szymon Szewczyk

Kostiumy
Iga Słupska

Opracowanie muzyczne
Maciej Midor

Inspicjentka
Katarzyna Giżyńska

Suflerka
Agnieszka Dzwonek

 

Czas trwania
130 minut (bez przerwy)

Wiek
16+

Premiera
5 kwiecień 2014

Koń, kobieta i kanarek

Tomasz Śpiewak

Historia patriarchalnej, górniczej rodziny. Współczesna przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży.

fot. Maciej Stobierski

Tomasz Śpiewak – „Koń, kobieta i kanarek”

NAGRODA GŁÓWNA – LAUR KONRADA DLA REMIGIUSZA BRZYKA NA XVI OGÓLNOPOLSKIM FESTIWALU SZTUKI REŻYSERSKIEJ INTERPRETACJE (2014)

NAJLEPSZE PRZEDSTAWIENIE TELEWIZYJNEGO FESTIWALU TEATRÓW POLSKI – PLEBISCYT TVP KULTURA

Czy można wierzyć historii opowiedzianej przez Głupka z astmą i szpotawą stopą? To on oprowadzać będzie widzów po miasteczku, które leży u podnóża kopalni i w którym rozgrywać się będzie akcja spektaklu „Koń, kobieta i kanarek”. Tytuł sztuki nawiązuje do rozporządzeń, na mocy których w latach pięćdziesiątych wprowadzono w kopalniach zakaz pracy pod ziemią kobiet, koni i kanarków (górnicy łączą te zakazy i zwyczajowo nazywają je „3K”). Realizatorzy Tomasz Śpiewak i Remigiusz Brzyk znani z „Korzeńca” opowiadają historię patriarchalnej górniczej rodziny. Nie jest to jednak przedstawienie ani lokalne, ani historyczne. Używając kostiumu górniczego Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży. W przypowieści Tomasza Śpiewaka koń, kobieta i kanarek stają się metaforą rodziny.

Obsada

Twórcy

Remigiusz Brzyk – reżyseria i scenografia

Reżyser teatralny, scenograf. Zadebiutował w 1998 roku spektaklem Foma wystawianym w Teatrze im. Jaracza w Łodzi. Od tego czasu wyreżyserował prawie 30 spektakli m.in. Wiśniowy sad (2001), Historię o Miłosiernej, czyli Testament psa (2004), Berka Joselewicza (2010), Gorączkę czerwcowej nocy (2013). W 2012 w Teatrze Zagłębia odbyła się premiera Korzeńca w jego reżyserii. Spektakl został nagrodzony na Wałbrzyskich Fanaberiach Teatralnych, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia i Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość przedstawiona w Zabrzu, gdzie Brzyk otrzymał główną nagrodę za reżyserię. W 2013 roku nominowany był także do organizowanych przez TVP Kultura Gwarancji Kultury przyznawanych najciekawszym i najważniejszym artystom poprzedniego roku. Został odznaczony w 2010 roku Honorowym Medalem Powstanie w Getcie Warszawskim.

Tomasz Śpiewak – dramaturgia

Dramaturg i dramatopisarz. Współpracował z takimi reżyserami jak: Wojciech Klemm, Łukasz Kos, Natalia Korczakowska, Michał Borczuch. Autor sztuk Berek Joselewicz, Bullerbyn. O tym jak dzieci domowym sposobem zrobiły sobie las i co z niego wyrosło, Gorączka czerwcowej nocy i scenicznych adaptacji Pasażerki (2009), Wodzireja (2011), Obcego (2012) i Korzeńca (2012). Wspólnie z Remigiuszem Brzykiem zrealizował 7 spektakli: Okrutne i czułe (2008), Brygada szlifierza Karhana (2008), Berek Joselewicz (2010), Joanna d`Arc. Proces w Rouen (2010), Wodzirej (2011), Korzeniec (2012) , Gorączka czerwcowej nocy (2013). Został odznaczony w 2010 roku Honorowym Medalem Powstanie w Getcie Warszawskim.

Iga Słupska – scenografia i kostiumy

Scenografka, kostiumolożka, studentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Współautorka scenografii i kostiumów do spektakli Korzeniec (2012), Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł (2013), Gorączka czerwcowej nocy (2013). Zajmuje się także malarstwem i fotografią. Jej prace wystawiane były m. in. w Galerii Sztuki Współczesnej Elektrownia, Centrum Scenografii Polskiej i Galerii ZPAF Katowice.

Szymon Szewczyk – scenografia

Scenograf, kostiumolog, studiuje malarstwo na ASP w Katowicach. W 2012 roku w katowickim Rondzie Sztuki odbywała się wystawa Optymizm, na której przedstawione były jego prace. Współautor scenografii i kostiumów do spektakli: Korzeniec (2012), Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł (2013), Gorączka czerwcowej nocy (2013).

Recenzje

„Czy kobieta decydująca samodzielnie o urodzeniu dziecka grozi zagładą ludzkości?”, Mike Urbaniak, Gazeta Wyborcza – Wysokie Obcasy online

„Mężczyźni i św. Barbara. Kolejny dobry spektakl Teatru Zagłębia w Sosnowcu.”, Julia Kosmala, wywrota.pl

„Górnicy i pigułka”, Piotr Morawski, członek Komisji Artystycznej XXI Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

„Nuklearny grzyb”, Aneta Głowacka, Teatr nr 6/6.2014

„Całuj dłoń żywiciela”, www.marta-fox.blog.onet.pl

„W miasteczku na K. albo na S.”, Paweł Świerczek, portalkatowicki.pl

„Kres patriarchatu”, Magdalena Figzał, teatralny.pl

 

Wideo

Najbliższe spektakle

Data Godzina Tytuł spektaklu Uwagi Wstęp
16 listopada 2019
, 18:00
Sobota
18:00

Koń, kobieta i kanarek

A
R
!
Kup bilet  
17 listopada 2019
, 18:00
Niedziela
18:00

Koń, kobieta i kanarek

Pożegnanie z tytułem
A
!
Kup bilet  
!
W przedstawieniu scena została wydłużona i zajmuje trzy pierwsze rzędy, w związku z tym rząd IV jest I rzędem. Prosimy o zajmowanie miejsc zgodnie z numeracją na biletach.
A
Abonamenty ważne
R
Rodzice do Teatru