Literówka

Literówka to zaproszenie do twórczej zabawy z literami i wyobraźnią. To skok w wielowymiarowe doświadczenie liter, które mogą być tak różnorodne, jak świat, który nas otacza. Spektakl stworzony został z myślą o dzieciach w wieku 4-6 lat i bliskich im dorosłych.

Litery są okrągłe, kanciaste, zdobione, a czasem nagie.

Z brzuszkami, daszkami, kropkami, ogonkami, a czasem z innej planety.

Pojedyncze, w parach, w grupach, a czasem zespołowo się nie zgadzają.

W książkach, zeszytach, na językach, wyświetlaczach, w miastach, na wsiach i chodnikach. One są tu!

 

Na spektakl prosimy przyjść w wygodnym stroju. Na scenie, będącej jednocześnie widownią będziemy poruszać się bez obuwia.

 

Spektakl powstał na podstawie szkicu stworzonego przez Kolektyw TUKK: Kuba Drzastwa, Agata Kędzia, Monika Kiwak, Magda Wolnicka, w ramach projektu Sztuka się Robi 2023 w Teatrze Miniatura w Gdańsku.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Obsada

Realizatorzy

Reżyseria
Monika Kiwak

Nazywam się Monika Kiwak (1982), jestem performerką i pedagożką; magistrem filologii polskiej oraz dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Na stypendium w Performers House w Danii (2009) po raz pierwszy zobaczyłam, że sztuki można doświadczać w bardzo młodym wieku, z całą rodziną. Po powrocie do Polski prowadziłam zajęcia ruchowe dla dzieci, głównie na bazie tańca współczesnego. Dzięki praktyce improwizacji z podejściem Body Mind Centering w Eksperymentalnym Studio Tańca Iwony Olszowskiej (2008 – 2015) oraz kursom z programu Somatic Movement Educator (2011- 2015) do dziś stawiam pytania: co czuje ciało? Do jakiego ruchu nas zapraszają te odczucia gdy towarzyszy nam wyobraźnia? Dzięki 4 stypendium Alternatywnej Akademii Tańca (2013 – 2019) w Art Stations Foundation mogłam poszerzać somatyczną pracę o narzędzia nowej choreografii. Doprowadziły mnie one do projektowania warsztatów dla rodzin w taki sposób, by dorosły i dziecko mieli osobne doświadczenie ruchu oraz by wzmacniała się między nimi więź, by wzrastała bliskość emocjonalna i fizyczna. W pracy z dorosłymi towarzyszy mi delikatność i wrażliwość na ciało takim jakim jest. Stwarzam warunki by poczuć swoje ciało w ruchu i w zatrzymaniu, z muzyką i w ciszy, solo i wobec innych. Oprócz czułego podejścia do ciała fascynuje mnie poczucie ożywionego, witalnego ciała. Poszerzam konteksty dla ruchu min. dzięki stypendium Art Stations Foundation na studyjną wizytę w Rzymie (2017) u duetu Segni Mossi, który łączy ślad graficzny z trajektorią ruchu. Fascynuje mnie słowo, tak jak używa go Andrew Morrish u którego praktykowałam improwizację w Starym Browarze i w Szwecji, dzięki stypendium Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (2019). Dzięki stypendium Ministra Kultury i Sztuki stworzyłam spektakl „Czując” (2020). Dzięki Art Fraction Foundation od 2015 roku zagrałam spektakle dla rodzin z dziećmi do 18 miesiąca życia m.in. w Anglii, Białorusi, Finlandii, Hiszpanii, Japonii. Tworzę choreografie w spektaklach dla rodzin: “Instynkty” (Polski Teatr Tańca), Púpätko (Divadlo Jána Palárika v Trnave) “W trawie. Laboratorium sensoryczne” (Teatr Groteska).

Scenografia, kostiumy i muzyka
Kuba Drzastwa

Zajmuję się projektowaniem sytuacji twórczych, działaniami twórczymi i edukacyjnymi na granicy sztuk oraz projektowaniem procesów wprowadzających innowacyjne rozwiązania głównie w obszarze kultury.

Projektuję i wykonuję scenografię do spektakli teatralnych, wystaw, koncertów oraz różnego typu wydarzeń.

Programuję działania związane z edukacją bazującą na wykorzystaniu artystycznych narzędzi; prowadzę warsztaty wypływające z idei pedagogiki teatru oraz współtworzę procesy kreatywne.

Koordynuję i produkuję wydarzenia kulturalne.

Współpracuję z teatrami, domami kultury, muzeami, fundacjami, podmiotami prywatnymi, szkołami oraz festiwalami. Na stałe współpracuję ze Stowarzyszenie Pedagogów i Pedagożek Teatru.

Moimi głównymi przestrzeniami zainteresowań są: edukacja (projektowanie sytuacji twórczych, pedagogika teatru), scenografia (teatralna i eventowa), muzyka  (dj mixing oraz producja muzyki do wydarzeń), design (m.in. design społeczny, design krytyczny), architektura tymczasowa (instalacje mobilne i krótkotrwałe).

Współpracowałem m.in. z: Muzeum POLIN w Warszawie, Nowym Teatrem w Warszawie, Teatrem Guliwer w Warszawie, Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera w Warszawie, Teatrem Polskim im. H. Konieczki w Bydgoszczy, Teatrem Ochoty im. Jana i Haliny Machulskich, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Lalki i Aktora im. A. Smolki w Opolu, Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie, Narodowym Centrum Kultury, Fundacją Art Fraction Foundation, Fundacją Muzyka jest dla wszystkich, Teatrem 21, Festiwalem Sztuka Szuka Malucha, Festiwalem PraPremier w Bydgoszczy, Festiwalem Olimpiada Teatralna, Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Galerią Sztuki Współczesnej w Opolu, Wolskim Centrum Kultury, Instytutem Pileckiego, Teatrem im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Teatrem im. H. Konieczki w Toruniu, Wolskim Centrum Kultury, Muzeum J. Piłsudskiego w Sulejówku, Domem Kultury Bydgoskie Przedmieście w Toruniu, Teatrem Lalki i Aktora “Kubuś” w Kielcach.

Do sierpnia 2022 kuratorowałem program edukacyjny w Nowym Teatrze w Warszawie. Na stałe współpracuję ze Stowarzyszeniem Pedagogów i Pedagożek Teatru w ramach działań projektowych.

W roku 2019 realizowałem projekt Ogrody tymczasowe w ramach stypendium artystycznego przyznanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Choreografia
Magda Wolnicka

Od 2015 roku pracuje w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu gdzie zajmuje się kuratorowaniem wystaw i projektów, edukacją ruchową oraz projektowaniem graficznym. Absolwentka Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego, studiów podyplomowych Interdisciplinary Printmaking in English na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu a także kursu Choreografii Eksperymentalnej organizowanego przez warszawskie Centrum w Ruchu i kwalifikacyjnego kursu instruktorskiego w Krakowie (specjalizacja: taniec współczesny). Współtworzy i wspiera opolskie środowisko artystyczne, propaguje edukację taneczną, współpracuje z lokalnymi twórczyniami i instytucjami kultury w całej Polsce. Zaangażowana w środowisko taneczne skupione wokół współczesnej myśli/praktyki choreograficznej i działań dla najmłodszej publiczności. Członkini nieaktywnej drużyny artystyczno-sportowej Saperki z Opola. // stypendystka Marszałka Województwa Opolskiego (2022) // laureatka Nagrody Miasta Opole za osiągnięcia w dziedzinie kultury w kategorii „upowszechnianie kultury” (2022) // beneficjentka programu „Zamówienia choreograficzne” (2023) oraz „Scena dla tańca” (2018) Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. // laureatka zespołowej nagrody teatralnej Złota Maska Województwa Opolskiego (2019) za instalacje performatywną „Chodzi o to” skierowaną dla dzieci w wieku od 3 do 18 miesięcy wraz z bliskimi im dorosłymi

Video