Między ustami a brzegiem pucharu

Martyna Wawrzyniak

Spektakl jest próbą przewrotnego spojrzenia na kategorię literatury kobiecej, inspirowaną jedną z najbardziej poczytnych powieści Marii Rodziewiczówny „Między ustami a brzegiem pucharu”.

fot. Monika Stolarska

Spektakl inspirowany powieścią Marii Rodziewiczówny pt. „Między ustami a brzegiem pucharu”

Premiera: 17 maja 2019 r.

„Między ustami a brzegiem pucharu” to romans z dawnych lat, którego okładkę opatrzoną słowami Żeromskiego ,,Miłości nie opisuje u nas nikt tak dobrze jak Rodziewiczówna” można dostrzec jeszcze niekiedy na półkach domowych bibliotek mam, ciotek, babć i prababć. W jakich relacjach funkcjonowała sama autorka, żyjąca w miłosnym związku z dwiema kobietami? Jaki los pisze swojej bohaterce? Kim są lub były jej czytelniczki, spadkobierczynie mitów uwiarygodnionej baśniowości?

 

Obsada

Twórcy

Remigiusz Brzyk – reżyseria

Reżyser teatralny, pedagog, scenograf, wykładowca Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie. Zadebiutował w łódzkim Teatrze im. S. Jaracza w 1998 r. Tamże, w 2000 r. zrealizował wielokrotnie nagradzane Czarownice z Salem Arthura Millera. Reżyserował m.in.  w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Krakowie, Teatrze Polskim we Wrocławiu, Teatrze Nowym w Łodzi,  Teatrze Powszechnym w Warszawie, ostatnio w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie i Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach. W Teatrze Zagłębia zrealizował trzy spektakle: Korzeniec (2012 r.), Koń, kobieta i kanarek (2014 r.) oraz Siódemka (2016 r.). Wielokrotnie nagradzany, m.in.: dwukrotny zdobywca „Lauru Konrada” na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach (w 2001 r. za Czarownice z Salem Arthura Millera w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi i w 2014 r. za spektakl Koń, kobieta i kanarek Tomasza Śpiewaka w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu).  Spektakle w jego reżyserii gościły na największych festiwalach teatralnych.

Martyna Wawrzyniak – tekst i dramaturgia

Absolwentka dramaturgii AST w Krakowie. Współautorka adaptacji i dramaturżka przy spektaklu dyplomowym #Gwałt na Lukrecji w reżyserii Marcina Libera. Współautorka tekstów i scenariusza do projektu Gender Unplugged, pokazywanego na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Dramaturżka przy spektaklu ,Wolę się ścigać niż zakochiwać w reżyserii Igi Gańczarczyk realizowanego w ramach Konkursu Dormana Instytutu Teatralnego we współpracy z Teatrem Pinokio w Łodzi.  Współautorka scenariusza do spektaklu Teoria smutnego chłopca w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego,  Komuna/Warszawa. Członkini i współzałożycielka Pracowni Dramaturgicznej AST Kraków (projekty realizowane: archiwum//lab., Inny Teatr).

Iga Słupska – scenografia i kostiumy

Scenografka, kostiumografka, pedagożka. Ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Współautorka scenografii i autorka kostiumów do spektakli m.in. : Korzeniec, Koń kobieta i kanarek, Siódemka (Teatr Zagłębia), Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł, Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian, Marat Sade (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie), Gorączka czerwcowej nocy (Teatr Nowy im. T. Łomnickiego w Poznaniu), Wujek 81. czarna ballada, Słowo o Jakubie Szeli (Teatr im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), 1946 (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach), Kariera Artura Ui (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), Królestwo (Teatr Stary w Krakowie).

Szymon Szewczyk – scenografia i muzyka

Artysta audiowizualny, scenograf, projektant. Tworzy obrazy, obiekty, kolaże oraz instalacje. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Interesują go relacje człowieka z jego materialnym i kulturowym otoczeniem oraz poszukiwanie nieoczywistych powiązań między z pozoru odległymi zjawiskami, teorie spiskowe, kreatywna prowizorka, tymczasowość, tanie materiały, DIY, nadmiar informacji, podejrzane naukowe teksty, głupie żarty, śmiertelna powaga, śmieci, imitacje, zakłócenia. Współautor scenografii i kostiumów do spektakli, m.in.: Korzeniec, Koń, kobieta i kanarek, Siódemka (Teatr Zagłębia w Sosnowcu), Królestwo (Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie). Skomponował muzykę do kilku spektakli teatralnych, m.in.: Siódemka, Marat/Sade (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie), 1946 (Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach). Jego prace były pokazywane na wielu wystawach, m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, BWA w Katowicach oraz w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 2016.

Recenzje

Rodziewiczówna, czyli co jest ukryte między literaturą a życiem – Henryka Wach Malicka, Dziennik Zachodni

Czy Rodziewiczówna może być seksi? – Krzysztof Tomasik, Krytyka Polityczna

Wideo