Tekst i dramaturgia
Martyna Wawrzyniak

Reżyseria
Remigiusz Brzyk

Scenografia
Iga Słupska, Szymon Szewczyk

Kostiumy
Iga Słupska

Muzyka
Szymon Szewczyk

Inspicjent
Katarzyna Giżyńska

Sufler
Ewa Żurawiecka

Asystent reżysera
Tomasz Muszyński

 

Czas trwania
120 minut (bez przerwy)

Wiek

Premiera
17 maja 2019

Między ustami a brzegiem pucharu

Martyna Wawrzyniak

Spektakl jest próbą przewrotnego spojrzenia na kategorię literatury kobiecej, inspirowaną jedną z najbardziej poczytnych powieści Marii Rodziewiczówny „Między ustami a brzegiem pucharu”.

fot. Monika Stolarska

Spektakl inspirowany powieścią Marii Rodziewiczówny pt. „Między ustami a brzegiem pucharu”

Premiera: 17 maja 2019 r.

„Między ustami a brzegiem pucharu” to romans z dawnych lat, którego okładkę opatrzoną słowami Żeromskiego ,,Miłości nie opisuje u nas nikt tak dobrze jak Rodziewiczówna” można dostrzec jeszcze niekiedy na półkach domowych bibliotek mam, ciotek, babć i prababć. W jakich relacjach funkcjonowała sama autorka, żyjąca w miłosnym związku z dwiema kobietami? Jaki los pisze swojej bohaterce? Kim są lub były jej czytelniczki, spadkobierczynie mitów uwiarygodnionej baśniowości?

 

Obsada

Twórcy

Remigiusz Brzyk – reżyseria

Reżyser teatralny, pedagog, scenograf, wykładowca Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie. Zadebiutował w łódzkim Teatrze im. S. Jaracza w 1998 r. Tamże, w 2000 r. zrealizował wielokrotnie nagradzane Czarownice z Salem Arthura Millera. Reżyserował m.in.  w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Krakowie, Teatrze Polskim we Wrocławiu, Teatrze Nowym w Łodzi,  Teatrze Powszechnym w Warszawie, ostatnio w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie i Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach. W Teatrze Zagłębia zrealizował trzy spektakle: Korzeniec (2012 r.), Koń, kobieta i kanarek (2014 r.) oraz Siódemka (2016 r.). Wielokrotnie nagradzany, m.in.: dwukrotny zdobywca „Lauru Konrada” na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach (w 2001 r. za Czarownice z Salem Arthura Millera w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi i w 2014 r. za spektakl Koń, kobieta i kanarek Tomasza Śpiewaka w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu).  Spektakle w jego reżyserii gościły na największych festiwalach teatralnych.

Martyna Wawrzyniak – tekst i dramaturgia

Absolwentka dramaturgii AST w Krakowie. Współautorka adaptacji i dramaturżka przy spektaklu dyplomowym #Gwałt na Lukrecji w reżyserii Marcina Libera. Współautorka tekstów i scenariusza do projektu Gender Unplugged, pokazywanego na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Dramaturżka przy spektaklu ,Wolę się ścigać niż zakochiwać w reżyserii Igi Gańczarczyk realizowanego w ramach Konkursu Dormana Instytutu Teatralnego we współpracy z Teatrem Pinokio w Łodzi.  Współautorka scenariusza do spektaklu Teoria smutnego chłopca w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego,  Komuna/Warszawa. Członkini i współzałożycielka Pracowni Dramaturgicznej AST Kraków (projekty realizowane: archiwum//lab., Inny Teatr).

Iga Słupska – scenografia i kostiumy

Scenografka, kostiumografka, pedagożka. Ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Współautorka scenografii i autorka kostiumów do spektakli m.in. : Korzeniec, Koń kobieta i kanarek, Siódemka (Teatr Zagłębia), Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł, Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian, Marat Sade (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie), Gorączka czerwcowej nocy (Teatr Nowy im. T. Łomnickiego w Poznaniu), Wujek 81. czarna ballada, Słowo o Jakubie Szeli (Teatr im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), 1946 (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach), Kariera Artura Ui (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), Królestwo (Teatr Stary w Krakowie).

Szymon Szewczyk – scenografia i muzyka

Artysta audiowizualny, scenograf, projektant. Tworzy obrazy, obiekty, kolaże oraz instalacje. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Interesują go relacje człowieka z jego materialnym i kulturowym otoczeniem oraz poszukiwanie nieoczywistych powiązań między z pozoru odległymi zjawiskami, teorie spiskowe, kreatywna prowizorka, tymczasowość, tanie materiały, DIY, nadmiar informacji, podejrzane naukowe teksty, głupie żarty, śmiertelna powaga, śmieci, imitacje, zakłócenia. Współautor scenografii i kostiumów do spektakli, m.in.: Korzeniec, Koń, kobieta i kanarek, Siódemka (Teatr Zagłębia w Sosnowcu), Królestwo (Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie). Skomponował muzykę do kilku spektakli teatralnych, m.in.: Siódemka, Marat/Sade (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie), 1946 (Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach). Jego prace były pokazywane na wielu wystawach, m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, BWA w Katowicach oraz w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 2016.

Recenzje

Rodziewiczówna, czyli co jest ukryte między literaturą a życiem – Henryka Wach Malicka, Dziennik Zachodni

Czy Rodziewiczówna może być seksi? – Krzysztof Tomasik, Krytyka Polityczna

Wideo