Nowa Księga Dżungli

na podstawie powieści Rudyarda Kiplinga

Opowiedziana na nowo historia Mowgliego, w którego tym razem wciela się dziewczynka. Jakie wyzwania czekają na nią w świecie dżungli? Zapraszamy dzieci i dorosłych!

fot. Maciej Stobierski

Historia Mowgliego, chłopca wychowanego w dżungli przez wilki, stanowi trzon zbioru opowiadań Rudyarda Kiplinga pt. „Księga dżungli”. To opowieść o dojrzewaniu i pokonywaniu strachu, o rozpoznawaniu swojego miejsca w świecie i o przeznaczeniu. Postanowiliśmy znaleźć inny potencjał tej klasycznej historii, uczynić ją bardziej współczesną i nieznacznie zaingerowaliśmy w treść. Naszym Mowglim będzie dziewczynka, która w magicznych okolicznościach trafi do dżungli i podejmie się pokonania Shere Khana.

 

Spektakl otrzymał nagrodę główną w kategorii Kultura i Multimedia przyznawaną przez Kapitułę XX edycji Konkursu Świat Przyjazny Dziecku.

Obsada

Twórcy

Michał Kurkowski – tekst i dramaturgia

Dramaturg w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz doktorant w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył dramaturgię teatralną na Wydziale Reżyserii Dramatu krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. W 2011 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów szkół artystycznych. W czasie studiów asystował m.in.: dramaturgowi Piotrowi Gruszczyńskiemu przy „Kabarecie warszawskim” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, Andrzejowi Chyrze przy operze „Czarodziejska góra” Pawła Mykietyna z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz Mariuszowi Trelińskiemu podczas prac nad „Tristanem i Izoldą” Richarda Wagnera. Jako dramaturg współpracował m.in. z Małgorzatą Warsicką, Zbigniewem Brzozą, Iwo Vedralem, Andrzejem Chyrą, Wojtkiem Ziemilskim, Adamem Orzechowskim. Swoje teksty publikował m.in. w: kwartalniku „Konteksty”, miesięczniku „Ruch muzyczny” oraz dwumiesięczniku „Didaskalia”.

Iwo Vedral – reżyseria

Reżyser teatralny, absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (obecnie Akademia Sztuk Teatralnych) w Krakowie. W latach 1999 – 2003 asystent Krzysztofa Warlikowskiego („Hamlet”, „Bachantki”, „Oczyszczeni”, „Burza” w Teatrze Rozmaitości w Warszawie). Współpracował z Arturem Urbańskim („Obróbka”, TR Warszawa), Krystianem Lupą („Stosunki Klary”, TR Warszawa) i Pawłem Miśkiewiczem („Przedtem/Potem”, Stary Teatr w Krakowie). Debiutował spektaklem „Puzzle” Szymona Wróblewskiego w ramach Festiwalu Baz_@_rt w Starym Teatrze w Krakowie (prapremiera polska). Zrealizował m.in.: „Amok, moją dziecinadę”  Thomasa Freyera w Teatrze Nowym w Krakowie  (spektakl prezentowany m.in. w Berlinie, Lipsku, Dreźnie i Norymberdze), „Podróż poślubną” Władimira Sorokina w Teatrze im. Norwida w Jeleniej Górze (spektakl prezentowany na Festiwalu Demoludy w Olsztynie i Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie), „Twarzą do ściany” Martina Crimpa w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie (prapremiera polska – spektakl prezentowany m.in. na Festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych „m-teatr” i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy), „Solness” według Henryka Ibsena w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, „Śmierć komiwojażera” Arthura Millera w Teatrze Dramatycznym im. Węgierki w Białymstoku, „Wyspa Marivaux” (według „Wyspy niewolników”), „Spór”, „Triumf miłości” Pierre’a de Marivaux w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, „Ulica” według powieści Daniela Odiji w Teatrze Nowym im. Witkacego w Słupsku (prapremiera polska – Nagroda Specjalna Marszałka Województwa Pomorskiego za rok 2016). Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Paula Grocholska – scenografia i kostiumy

Scenografka i kostiumolożka, absolwentka scenografii Akademii Sztuk Pięknych  w Warszawie oraz  architektury wnętrz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Autorka scenografii i kostiumów m.in. do spektakli „Manat” i „Romans podwodny” (reż. Klaudia Hartung-Wójciak),  „Kordian” (reż. Jakub Skrzywanek), „No more tears”  (reż. Iwo Vedral) oraz „Fantazja” i „Wszystko zmyślone” (reż. Anna Karasińska). Autorka kostiumów m.in. do spektakli: „27 grudnia“ (reż. Jakub Skrzywanek), „Piotruś Pan”  (reż. Łukasz Kos), „Ferdydurke” (reż. Magda Miklasz) oraz „Morfina“ (reż. Ewelina Marciniak). Zaprojektowała scenografię do opery „Cosi Fan Tutte” w reż. Cezarego Tomaszewskiego, która została zaprezentowana na festiwalu Opera Rara w 2019 roku. Współpracowała przy międzynarodowych spektaklach: „Człowiek zwyczajny” w Daugavpils Teātris (Łotwa, reż. Lucy Sosnowska) oraz „Don’t be so sure that you are legal” (Wrocław, reż. Stephan Stroux).

Jakub Orłowski – muzyka

Kompozytor, producent muzyczny, realizator. Z wykształcenia muzykolog.  Z Iwo Vedralem współpracuje od wielu lat, czego owocem są m.in. spektakle „Ulica” (Nowy Teatr w Słupsku), „Złoty smok” (Teatr Jaracza w Olsztynie) czy „Wyspa Marivaux” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku). W swoich kompozycjach lubi korzystać z wielu wyraźnie zarysowanych gatunków. W twórczości Orłowskiego usłyszeć można muzykę cyrkową, bluesa, folk a także  synth-wave czy elektro. Często korzysta z muzycznych umiejętności aktorów i niekonwencjonalnych sposobów realizacji dźwięku podczas spektakli.

Natalia Dinges – choreografia

Aktorka, tancerka, choreograf. Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu i Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (2013). Jako wykonawca związana z różnymi teatrami, m. in.: Warszawską Operą Kameralną, Alias CIE, Teatrem Śląskim, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatrem Polskim w Bielsku Białej, Teatrem Ochoty  w Warszawie, Teatrem Małym w Tychach, Śląskim Teatrem Tańca oraz nazwiskami: Ngoc, Marciniak, Rychcik, Piekorz, Godowska, Krawczyński, Botelho, Lewandowski, Łumiński, Hefczyńska-Lewandowska, Raźniak, B. Peszek, Garbacik, Cohen, Mazurkiewicz, Urbacki, Rapoo. Współpracuje także przy licznych produkcjach niezależnych. Tworzy lub współtworzy choreografie („Horror Szał”, „Mesjasze”, ”Kurde le bele”, „Superbohaterów 10/9”, „Szac”, cykl „Muzyczne opowieści Hani M.”, „Profanum”). Asystuje przy produkcjach Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych w Bytomiu i Warszawskiej Opery Kameralnej. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przed studiami zawodowo trenowała akrobatykę sportową, obecnie prowadzi zajęcia dotyczące świadomości ciała i tańca współczesnego dla wszystkich grup wiekowych i osób niepełnosprawnych.

Aleksander Prowaliński – Reżyseria  światła

Malarz, grafik, scenograf, reżyser światła. Urodzony w Białorusi. Absolwent Mińskiego Państwowego Uniwersytetu im. Glebowa na Wydziale Malarstwa i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki. W swoich pracach i projektach teatralnych zwraca szczególną uwagę na rolę obiektów oraz organizację przestrzeni za pomocą barw, które wpisać w kolorystyczne spectrum. Jego wrażliwość oscyluje między monochromatycznymi płaszczyznami a głębią uzyskaną dzięki rozwarstwieniu i nabudowywaniu świetlnych planów. Prowaliński szuka w półcieniu, stroni od kategorycznych kolorów, zatrzymuje się o ton niżej, tam gdzie nie są one jeszcze w pełni określone.

 

Wideo