Tłumaczenie i reżyseria
Jacek Mikołajczyk

Scenografia i światła
Grzegorz Policiński

Kostiumy
Ilona Binarsch

Choreografia
Jarosław Staniek

Współpraca choreograficzna
Katarzyna Zielonka

Aranżacje muzyczne
Tomasz Filipczak

Przygotowanie wokalne
Ewa Zug

Inspicjentka
Katarzyna Giżyńska

Suflerka
Ewa Żurawiecka

Asystent reżysera
Przemysław Kania

Muzyka na żywo
Piotr Górka
Łukasz Kurek
Jan Maciejowski
Marcin Żupański

Czas trwania
80 minut (bez przerwy)

Premiera
3 stycznia 2020 r.

Pokaz przedpremierowy
31 grudnia 2019

 

Przodownicy miłości. Rewia związkowo-robotnicza

Harold Rome

Muzyczna uczta z premierowym wykonaniem jednego z największych broadwayowskich hitów.

Fot. Maciej Stobierski

„Przodownicy miłości. Rewia związkowo-robotniczą” to przedstawienie inspirowane broadwayowskim hitem „Pins and Needles”.

W 1937 roku członkinie Międzynarodowego Związku Zawodowego Pracownic Przemysłu Odzieżowego wystawiły rewię na Broadwayu. Autentyczne krojcze, fastrygantki i operatorki maszyn do szycia śpiewały w niej o najważniejszych wydarzeniach ówczesnego życia społecznego i politycznego, spoglądając na nie z własnej perspektywy: działaczek robotniczych, ale też zwyczajnych, czasem zakochanych dziewczyn. Rewia okazała się wielkim sukcesem – na Broadwayu zagrano ją 1108 razy!

W spektaklu Teatru Zagłębia, Jacek Mikołajczyk – dyrektor warszawskiego Teatru Syrena i reżyser musicalowy – piosenki „Pins and Needles” przeniósł w realia robotniczego Sosnowca. Podczas spotkania po spektaklu wspomnimy o wywrotowej sile musicali, prześledzimy niezwykłe dzieje amerykańskiej rewii i zastanowimy się, jaką rolę odgrywa w tym wszystkim społeczno-kulturowy kontekst Sosnowca.

 

Obsada

Wideo

Recenzje

(Nie) zwyczajna rewia – Wiesław Kowalski, Teatr dla wszystkich, e-teatr.pl

Dobry wieczór Państwu! – Katarzyna Zych, Kulturalna Pyra

Rewia o zwykłym człowieku – Aleksandra Lis w rozmowie z reżyserem Jackiem Mikołajczykiem, Ultramaryna 1/2020

Wbijanie szpileczek – Piotr Sarzyński, Polityka.pl

Rewia bez piór, ale z humorem – Marta Odziomek, Gazeta Wyborcza

Miłość i etos pracy – Magdalena Figzał Janikowska, teatralny.pl

Przodownicy miłości czyli sosnowiecka rewia bez przepychu – Tomasz Sknadaj, terazteatr.pl

Przodownicy Miłości. Rewia związkowo-robotnicza – Małgorzata Otorowska, Magazyn Suplement

 

Twórcy

Jacek Mikołajczyk

Reżyser, tłumacz, historyk teatru. Od 2017 roku dyrektor Teatru Syrena w Warszawie. Doktor nauk humanistycznych, absolwent krakowskiej PWST, Akademii Muzycznej oraz Uniwersytetu Śląskiego.  W latach 2002-2014 kierownik literacki Gliwickiego Teatru Muzycznego. Jako reżyser debiutował w 2015 roku polską prapremierą musicalu Rodzina Addamsów w Gliwickim Teatrze Muzycznym, za którą otrzymał Złotą Maskę dla najlepszego reżysera. Reżyserował w Teatrze Muzycznym w Poznaniu (Zakonnica w przebraniu, Nine, Rodzina Addamsów) i w Teatrze Syrena w Warszawie (Czarownice z Eastwick, Rodzina Addamsów, next to normal, Rock of Ages). Jako tłumacz musicali współpracował m.in. z Gliwickim Teatrem Muzycznym (np. 42 ulica, Ragtime, Tarzan), Teatrem Rozrywki w Chorzowie (Jak odnieść sukces w biznesie zanadto się nie wysilając), Teatrem Rampa w Warszawie (Kobiety na skraju załamania nerwowego, Twist and Shout). Stypendysta Fulbrighta, wykładał gościnnie na University of Washington (2012-2013) i na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Autor kilku książek, m.in. Musical nad Wisłą, pierwszej monografii polskiego musicalu i musicalu w Polsce. W Programie Drugim Polskiego Radia współprowadzi z Marcinem Zawadą i Piotrem Sobierskim audycję Ten cały musical.

 

Grzegorz Policiński

Grafik-scenograf, absolwent ASP w Krakowie. Pracę zawodową rozpoczynał jako scenograf w telewizji polskiej w Krakowie i Warszawie, gdzie specjalizował się w telewizyjnych programach muzycznych. Zrealizował niezliczoną ilość wielkich widowisk muzycznych oraz imprez plenerowych, festiwali i koncertów (m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Justyny Steczkowskiej, Barbary Hendrix, Petera Gabriela, Shakin Stevens’a).

Po zakończeniu współpracy z TVP założył firmę projektującą i produkującą dekorację, co zaowocowało współpracą z wieloma teatrami w Polsce i za granicą, m.in. z Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem  Muzycznym w Gdyni, Teatrem Polskim w Bielsku Białej, Teatrem Syrena w Warszawie, The Israel Opera Tel Aviv, Arena Di Verona, Messe Hall Berlin, Trondheim Symfoniorkester/Musikkteater, Teatr Miusicalnoy Komedii w Petersbrgu.

 

Ilona Binarsch

Projektant kostiumów, scenograf w teatrach dramatycznych i muzycznych, a także w teatrze tańca i filmie. Autorka kolaży i instalacji. Jej praca dyplomowa kostiumy i scenografia do sztuki Ubu król, czyli Polacy zdobyła Główną Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie na Najlepszy Dyplom ze Scenografii (Polskie Centrum Scenografii w Katowicach). Jest  stypendystką Lwowskiej Akademii Sztuk Pięknych w Pracowni Szkła i Projektowania Biżuterii.
W teatrze dramatycznym uznanie przyniosły jej m. in. kostiumy do spektaklu Iwona, księżniczka Burgunda W. Gombrowicza w reżyserii Artura Tyszkiewicza (Teatr im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych), za które w otrzymała nagrodę na XXXI Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, scenografia i kostiumy do przedstawienia 36,6 nagrodzone w X Ogólnopolskim Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej czy oprawa plastyczna do spektaklu Świetliki (Białostocki Teatr Lalek). Z Jackiem Mikołajczykiem współpracowała wcześniej przy spektaklach Zakonnicy w przebraniu, Czarownice z Eastwick, Rodzina Addamsów. Ilona Binarsch ma na swoim koncie również projekty dla Teatru Telewizji  m.in. kostiumy do poetyckiego przedstawienia Umarli ze Spoon River w reżyserii Jolanty Ptaszyńskiej czy współpracę z Kabaretem Moralnego Niepokoju (jest autorką kostiumów do I sezonu Ucha Prezesa). Prace Ilony Binarsch były eksponowane na wielu wystawach, m.in. na wystawie zbiorowej w Galerii Miejskiej w Zakopanem oraz w Centrum Sztuki Współczesnej SOLVAY w Krakowie. Została również zaproszona do udziału w wystawie na I Biennale Środowisko Sztuki – w Poznaniu.

 

Jarosław Staniek

Choreograf i reżyser przedstawień muzycznych. Ma w swoim dorobku choreografie do blisko 200 spektakli teatralnych, operowych, a także filmów, programów TV, koncertów, teledysków. Jako choreograf i reżyser zrealizował największe klasyczne tytuły musicalowe: West Side Story, Jesus Christ Superstar, Hair, Grease, Footloose, Fame, Chicago – zarówno w Polsce jak i w Europie (Niemcy, Szwajcaria, Austria, Holandia, Czechy, Słowacja). Współpracował z takimi gwiazdami jak Nick Cave, Malcolm McDowell, Dee Dee Bridgewater, Heather Graham. Realizuje też własne spektakle m.in. Opentaniec (Pomorska Nagroda Artystyczna 2004), hiphopowy projekt teatralny 12 ławek (Nagroda Prezydenta Gdyni 2006), Metropolish –Telesocjostory (nagroda Podlaskie Przedsięwzięcie Roku 2010). Jest autorem choreografii do ceremonii przedmeczowych Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 (Stadion Narodowy w Warszawie). Współpracuje również z twórcami filmowymi; w kinach można było niedawno oglądać film Serce, Serduszko Jana Jakuba Kolskiego z jego choreografią oraz wielokrotnie nagradzany na największych festiwalach filmowych (np: Sundance Film Festiwal ) i pierwszy polski musical grozy zatytułowany Córki Dancingu (The Lure) (premiera FPFF w Gdyni -2015).

 

Katarzyna Zielonka

Absolwentka Szkoły Baletowej w Bytomiu. Na scenie debiutowała już w wieku 11 lat. Po dziewięcioletniej szkole zdobyła tytuł zawodowej tancerki. Od 2006 roku czynnie działa w tym zawodzie. Początkowo związana była z Teatrem Rozrywki w Chorzowie i Teatrem Muzycznym w Gliwicach. Jest autorką choreografii do wielu realizacji teatralnych, np. Zapolska Superstar, Głód (reż. Aneta Groszyńska), Nowe Wyzwolenie (reż. Ewelina Marciniak), Walizki pełne wody (reż. Robert Talarczyk). Od kilku lat stale współpracuje z Jarosławem Stańkiem. Razem stworzyli wiele nagradzanych i cenionych przez publiczność spektakli m.in. Jesus Christ Superstar, West Side Story,  Sześć wcieleń Jana Piszczyka, Człowiek z La Manchy, Frankenstein. Razem tworzą musicale, spektakle muzyczne, opery, operetki i spektakle dramatyczne.

 

Tomasz Filipczak

Pianista, aranżer, kompozytor, dyrygent i producent muzyczny. Ukończył Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie kompozycji i aranżacji. Współpracował z warszawskim Teatrem Muzycznym ROMA jako pianista i dyrygent m.in. przy spektaklach Miss Saigon, Piotruś PanPięciu Braci Moe. W Teatrze Muzycznym w Gdyni pracował jako kompozytor, dyrygent i kierownik muzyczny przy przedstawieniach: Opentaniec i Grease, a także jako aranżer przy FootlooseFame. W Teatrze Rampa w Warszawie był kierownikiem muzycznym spektakli RentJesus Christ Superstar (edycja 2016 i 2017). Od wielu lat współpracuje z Januszem Stokłosą i Januszem Józefowiczem przy większości produkcji Teatru Studio Buffo. Pracuje także dla telewizji – przy Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu oraz Tańcu z Gwiazdami, Przebojowej NocyZłotej Sobocie. W latach 2012-2018 był kierownikiem muzycznym programu Jaka to melodia. Jako producent i aranżer pracował m.in. z takimi artystami jak: Robert Janowski, Janusz Radek, Robert Janson , Piotr Polk. Od 2018 roku jest kierownikiem muzycznym Teatru Syrena w Warszawie

 

Ewa Zug

Pianistka, akompaniator, pedagog, dyrygent, chórmistrz. Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Akompaniator w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. G. Fitelberga w Chorzowie, wielokrotnie uhonorowana Nagrodą Dyrektora za szczególne osiągnięcia artystyczne. W latach 1994-2004 akompaniator-korepetytor w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Przygotowuje wokalnie solistów i zespoły i obejmuje kierownictwo muzyczne przedstawień m.in. w Gliwickim Teatrze Muzycznym (Anna Karenina L. Tołstoja, Ragtime S. Flaherty’ego, High School Musical B. Louiselle, Bulwar zdradzonych marzeń R. Talarczyka, Hair J. Rado i G. Ragniego), Teatrze Zagłębia w Sosnowcu (Świniopas J. CH. Andersena, Edith i Marlene E. Pataki, Tango tango J. Niesobskiej, Sztuka kochania, czyli sceny dla dorosłych K. Jasińskiego, Dziady. Część III A. Mickiewicza, Pamiętnik narkomanki B. Rosiek, Niech żyje bal wg A. Osieckiej, Ania z Zielonego Wzgórza L. M. Montgomery), Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie oraz Teatrze Śląskim im. S. Wyspiańskiego w Katowicach. Koncertuje z Filharmonią Śląską i Filharmonią Zabrzańską, m.in. podczas Europejskiego Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy. Jako akompaniator, współpracuje z wieloma aktorami m.in.: Marią Meyer, z którą nagrała dwie płyty: Maria Meyer śpiewa BrelaOrdonka. Miłość ci wszystko wybaczy, Elżbietą Okupską, Robertem Talarczykiem (CD Słowa), Wiolettą Białk, Joanną Rawik, Anną Serafińską, Januszem Szromem, Krystyną Prońko i Kubą Badachem. Ewa Zug koncertuje w kraju i za granicą (Czechy, Izrael, Francja, Austria, Holandia, Niemcy, Maroko). Występuje także z Filharmonią Opolską w koncertach muzyki filmowej. Jest liderem septetu Crazy Band. Od roku 2007 kierownik zespołu wokalnego Teatru Rozrywki.