2016-04-02 Siódemka

Michał Kmiecik

Podróż przez Polskę drogą krajową numer 7 może być zaskakująco pełna wrażeń...Przed tobą kilometry chaosu, kompleksów i fantazji narodowych.

fot. Maciej Stobierski

Ziemowit Szczerek – „Siódemka”

Wyróżnienie za reżyserię dla Remigiusza Brzyka na 23. Ogólnoplskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej


Podróż z Krakowa do Warszawy na bardzo ważne spotkanie może nie być tak oczywista, jak ci się wydaje. Może wywoływać szalone wizje i poddawać cię próbom, których się nie spodziewasz. Wsiadasz więc do swojego opla vectry i wyruszasz na dobrze sobie znaną drogę krajową numer siedem – siódemkę, siódemeczkę, szós polskich królową. I pchasz się przed siebie – po manowcach, po wertepach, po tej krainie szajsu, polbruku i przydrożnej szyldozy. Mijasz te stacje benzynowe i te zajazdy-mordownie. Przed tobą kilometry chaosu, kompleksów i fantazji narodowych – Polska widziana z Twojego opla vectry. Wiele się wydarzy, nim dotrzesz – jeśli dotrzesz… – do stolicy. Zwłaszcza, że jest 1 listopada, a ze swoich nor wyłażą właśnie polskie upiory i demony.

Komisja Językoznawców Polskich uprzedza: nie licz na finezyjną polszczyznę ani wytworną staropolszczyznę. Treść zawiera słowa niecenzuralne. To językowa jazda bez trzymanki – wpływ językoznawców na ten stan rzeczy jest znikomy.

Naczelna Dyrekcja Bezpieczeństwa Dróg Krajowych i Autostrad ostrzega: wsiadasz na własną odpowiedzialność, na tej trasie wydarzą się rzeczy dziwaczne i oburzające. To nie będzie lekka i relaksująca podróż.

Minister Architektury i Budownictwa alarmuje: pozbędziesz się złudzenia, że w tym kraju istnieje jakiś estetyczny dobry smak i jakiś przestrzenny plan.


Spektakl brał udział w 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle oceniała Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Marcin Bogucki, Marta Bryś, Katarzyna Niedurny, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Anna Wakulik.

Obsada

Twórcy

Ziemowit Szczerek – autor

Dziennikarz, pisarz, tłumacz. Autor książek „Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian”, „Rzeczpospolita Zwycięska”, „Siódemka”, „Tatuaż z tryzubem”, współautor zbioru opowiadań „Paczka radomskich”. Zajmuje się wschodem Europy i dziwactwami geopolitycznymi, historycznymi i kulturowymi. Laureat Paszportu „Polityki” 2013 za książkę „Przyjdzie Mordor…”, nominowany za tę książkę do nagrody Nike 2013 i Angelus 2013.

Remigiusz Brzyk – reżyseria

Reżyser teatralny, scenograf, pedagog Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej – na Wydziale Reżyserii Dramatu w Krakowie i na Wydziale Aktorskim we Wrocławiu. Na deskach teatrów w całej Polsce wystawił ponad trzydzieści spektakli. „Siódemka” jest jego trzecim spektaklem zrealizowanym w Teatrze Zagłębia. „Korzeniec” Z. Białasa / T. Śpiewaka zdobył liczne nagrody jako najlepsze przedstawienie oraz za role aktorskie dla Edyty Ostojak, Agnieszki Bieńkowskiej i Marii Bieńkowskiej (m. in. na festiwalach „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu, Boska Komedia w Krakowie). Za „Konia, kobietę i kanarka” T. Śpiewaka w 2014 r. otrzymał Laur Konrada na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskie Interpretacje. Telewizyjna wersja przedstawienia zwyciężyła w plebiscycie TVP Kultura na Najlepsze Przedstawienie Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski.

Michał Kmiecik – adaptacja

Reżyser, dramatopisarz, dramaturg. Debiutował w 2012 roku spektkaklem „Kto zabił Alonę Iwanowną?” (Teatr Dramatyczny w Warszawie). Wyreżyserował: „Czy pan to będzie czytał na stałe?” (Teatr Polski we Wrocławiu), „#dziady” (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu), „Atlas Sofia” (Teatr Replika w Sofii), „Vatzlava” (Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi) i „Krakowiaków i Górali” (Teatr Polski w Poznaniu). Autor dramatów m.in.: „Wesele” (półfinał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2011), „Śmierć pracownika” (nagroda główna i publiczności w konkursie Metafory Rzeczywistości 2011), „Nam nie jest wszystko jedno. Krótki film zaangażowany. Historia wesoła a ogromnie przez to smutna albo na odwrót” (nagroda główna w IV edycji konkursu Komediopisanie). Autor adaptacji i scenariuszy, m.in.: „Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian” według powieści Ziemowita Szczerka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie), „Amok. Pani Koma zbliża się!” (reż. Marcin Liber, PWST w Krakowie), „Ziemia Obiecana” (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi). Od stycznia 2015 roku dramaturg Teatru Nowego im. K. Dejmka w Łodzi.

Ida Słupska – scenografia i kostiumy

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Współautorka scenografii i kostiumów do spektakli: „Korzeniec”, „Koń, kobieta i kanarek” (Teatr Zagłębia), „Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł”, „Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian” (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie), „Gorączka czerwcowej nocy” (Teatr Nowy im. T. Łomnickiego w Poznaniu), „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną” (Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu), „Ziemia obiecana” (Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi). Podczas XLIX Przeglądu Teatrów Małych Form „Kontrapunkt” w Szczecinie otrzymała wraz z Remigiuszem Brzykiem i Szymonem Szewczykiem wyróżnienie za koncepcję wizualną spektaklu „Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł”. Zajmuje się także fotografią i malarstwem.

Szymon Szewczyk – scenografia i muzyka

Artysta audiowizualny, scenograf, projektant. Współtwórca (z Igą Słupską) scenografii do spektakli: „Ziemia obiecana” (Teatr Nowy w Łodzi), „Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian” (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie), „Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł” (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie), „Korzeniec” i „Koń, kobieta i kanarek” (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) w reżyserii Remigiusza Brzyka. Jego prace wystawiane były między innymi w Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku czy Rondzie Sztuki w Katowicach. Pole jego muzycznej działalności rozciąga się od elektroniki do ambient black metalu.

Recenzje

„Siódemka”, Agnieszka Kobroń, Afisz Teatralny
„Szos polskich królowa”, Magdalena Figzał, Teatralny.pl
„Oplem w krzyż”, Aneta Kyzioł, Polityka
„Highway to nowhere”, Katarzyna Niedurny, Reflektor kultury
„Chaos nasz powszedni”, Henryka Wach – Malicka, Dziennik Zachodni
„Kraj husarzy z siekierami”, Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza
„Wszyscy jesteśmy Radomiem”, Michał Centkowski, Newsweek Polska
„Śmieszno – straszny portret Polski B”, Danuta Lubina – Cipińska, Rzeczpospolita
„Polska to mit”, Marta Odziomek, Gazeta Wyborcza – Katowice
„Siódemka czyli najgorsza trasa w Tymkraju”, Robert Przeliorz, irracjonalnieracjonalny.blog.pl
„Siódemka w Teatrze Zagłębia”, Tomasz Sknadaj, www.terazteatr.pl

Wideo