Środula. Krajobraz Mausa

Iga Gańczarczyk

Fot. Astashow Studio

Spektakl w reżyserii Remigiusza Brzyka, ze scenariuszem i dramaturgią – pochodzącej z Sosnowca – Igi Gańczarczyk, inspirowany jest „Mausem” Arta Spiegelmana, jedną z najważniejszych powieści graficznych w historii – „Opowieścią ocalałego”. Dwa rozdziały „Mausa” (rozdział V i VI) – „Mysie dziury” i „Pułapka na myszy” – opisują losy Władka i Andzi Spiegelmanów w Sosnowcu i na Środuli od momentu wybuchu wojny, przez przesiedlenie z centrum Sosnowca do utworzonego na Środuli getta, po ucieczkę z getta, niedługo przed jego likwidacją.

Dla dramaturżki komiks był pierwszym śladem, dowodem na istnienie widmowej, nieopowiedzianej, historii dzielnicy, w której się wychowała. Z dokumentów i filmów wyłania się obraz Środuli jako miejsca wielokrotnie niszczonego i stwarzanego od nowa. Żadna inna sosnowiecka dzielnica nie przeszła tak drastycznych przeobrażeń. Środula to jednak tylko symptom, skażony krajobraz, dotkliwy punkt wyjścia do poruszenia tematu pamięci i niepamięci w szerszym kontekście historycznym i geograficznym.

 

Spektakl bierze udział w  29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Wiesław Kowalski, Magdalena Rewerenda, Agata Tomasiewicz.

Partnerzy spektaklu

Obsada

Recenzje

„Krajobraz zapomnienia” – Małgorzata Pabian, e-teatr.pl

„Żywy komiks o umarłych” – Witold Mrozek, wyborcza.pl

„Znowu wejść do tego bloku” – Magdalena Urbańska, Czas Kultury

Video