fot. Maciej Stobierski
„Tartuffe albo Szalbierz” to jedna z najgłośniejszych sztuk Moliera napisana w 1664 roku. Przez pięć lat była objęta zakazem wystawiania wydanym przez Ludwika XIV, zaś arcybiskup Paryża pod karą ekskomuniki zabraniał wiernym przedstawiania, oglądania, a nawet czytania tego utworu. Dramat Moliera to opowieść o Tartuffie jako symbolu politycznej siły, który wykorzystuje religię dla osiągnięcia własnych celów; Orgonie zaślepionym ideologią, doprowadzającym do ruiny rodzinę czy pani Pernelle, terroryzującej najbliższych swą naiwną wiarą. Pozostali członkowie rodziny: Elmira, Marianna, Damis i Kleant próbują przeciwstawić się obłudnemu Świętoszkowi i przywrócić zaburzony przez niego spokój w rodzinnym domu. Czy także dzisiaj, po niemal trzystu pięćdziesięciu latach, utwór Moliera budzi tak żywe reakcje?
9 listopada przed spektaklem odbędzie się wykład „Przeciw obłudzie. Molier i XVII-wieczna komedia klasycystyczna”
Prowadzenie: prof. Dorota Fox (Katedra Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego)
Godzina: 9:15-9:45
Zapisy: rezerwacje_@_teatrzaglebia.pl, telefon: 32 266 11 27
O wykładzie:
W XVII-wiecznej Francji twórczość Moliera była kluczowa dla rozwinięcia się formuły klasycystycznej komedii. Podczas wykładu zgłębimy jej poetykę oraz odkryjemy źródła jej kontrowersyjnego charakteru. Przyjrzymy się również cechom znamiennym dla tego gatunku i temu, jak realizuje je Molier w komedii „Tartuffe”.
Twórcy
Rudolf Zioło – reżyseria
Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskigo oraz Wydziału Reżyserii Dramatu w leningradzkim Instytucie Teatru, Muzyki i Kinematografii. Wykłada na Wydziale Reżyserii Dramatu w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego. Reżyserował w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, a także w wielu innych teatrach w Polsce. Od 2003 związany z zespołem artystycznym Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Autor wielu nagradzanych spektakli, m.in. „Psiego serca” M. Bułhakowa (1983), „Republiki marzeń” B. Schulza (1987), „Snu nocy letniej” (1992) oraz „Burzy” (1997) W. Shakespeare’a. Laureat wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody Prezydenta Gdańska w dziedzinie kultury.
Daria Kubisiak – dramaturgia
Dramaturżka, studentka reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Jako dramatopisarka debiutowała tekstem „Reduplikacja” w reżyserii Aśki Grochulskiej w Łaźni Nowej w Krakowie. Współautorka i reżyserka instalacji „Kartoteka rozrzucona 2.016” (Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, 2016). Współtworzyła wraz z Katarzyną Peplińską autorskie wydarzenie sceniczne „Chór Performatyków”, które otrzymało wyróżnienie na Forum Młodej Reżyserii w 2016 roku (Cricoteka 2016, Teatr Nowy w Krakowie 2017); stypendystka Miasta Krakowa w 2016 roku w dziedzinie literatury. Jako dramaturżka współpracowała z Jakubem Skrzywankiem, Rudolfem Zioło, Pawłem Miśkiewiczem czy Cezarym Tomaszewskim.
Andrzej Witkowski – scenografia
Absolwent Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wydziału Scenografii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Związany etatowo ze scenami Rzeszowa, Krakowa, Wrocławia, Katowic i Warszawy, współpracował z wieloma innymi teatrami. Debiutował scenografią do spektaklu „Caligula” A. Camusa w reżyserii Bogdana Cioska (Teatr Współczesny w Szczecinie). Dziś ma w dorobku ponad 160 realizacji teatralnych, przygotowywanych m.in. z Mikołajem Grabowskim, Maciejem Prusem, Rudolfem Zioło, Jerzym Jarockim, Pawłem Miśkiewiczem i Piotrem Cieplakiem. Przygotowywał również projekty scenograficzne do spektakli Teatru Telewizji, reżyserowanych przez Rudolfa Zioło, Jerzego Jarockiego, Agnieszkę Glińską, Jerzego Stuhra i Piotra Cieplaka. Laureat wielu nagród teatralnych za prace scenograficzne.
Marcin Nenko – muzyka
Kompozytor, kontrabasista. Absolwent Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie (socjologia) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (Katedra Muzyki Współczesnej i Jazzu). Debiutował jako autor i wykonawca muzyki do spektaklu „Zbrodnia” Michała Buszewicza w reżyserii Eweliny Marciniak. Jest współautorem muzyki do spektaklu „Morfina” w reżyserii Eweliny Marciniak, za którą wraz z zespołem „Chłopcy Kontra Basia” otrzymał Nagrodę Ministra Kultury za najlepszą muzykę teatralną w ramach 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współpracował z Adamem Orzechowskim, Robertem Talarczykiem, Gabrielem Gietzkym, Eweliną Marciniak, Wojtkiem Klemmem. Jest także współzałożycielem zespołu „Chłopcy kontra Basia” dwukrotnie nominowanego do nagrody „Fryderyk”.
Natalia Dinges – ruch sceniczny
Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (2013). Jako wykonawca związana z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Art Committed, Living Space Theatre i Teatrem Małym w Tychach. Współpracowała z: Teatrem Śląskim, Teatrem Ochoty w Warszawie, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, CSP w Katowicach, Śląskim Teatrem Tańca, a także z wieloma innymi artystami przy niezależnych produkcjach. Jako choreografka pracowała z Anetą Groszyńską, Błażejem Peszkiem czy Teatrem Naumionym. Asystuje przy produkcjach dyplomowych Wydziału Teatru Tańca, AST w Krakowie oraz tworzy projekty autorskie. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne i wyniki w nauce (2010).