fot. Maciej Stobierski
„Tartuffe albo Szalbierz” to jedna z najgłośniejszych sztuk Moliera napisana w 1664 roku. Przez pięć lat była objęta zakazem wystawiania wydanym przez Ludwika XIV, zaś arcybiskup Paryża pod karą ekskomuniki zabraniał wiernym przedstawiania, oglądania, a nawet czytania tego utworu. Dramat Moliera to opowieść o Tartuffie jako symbolu politycznej siły, który wykorzystuje religię dla osiągnięcia własnych celów; Orgonie zaślepionym ideologią, doprowadzającym do ruiny rodzinę czy pani Pernelle, terroryzującej najbliższych swą naiwną wiarą. Pozostali członkowie rodziny: Elmira, Marianna, Damis i Kleant próbują przeciwstawić się obłudnemu Świętoszkowi i przywrócić zaburzony przez niego spokój w rodzinnym domu. Czy także dzisiaj, po niemal trzystu pięćdziesięciu latach, utwór Moliera budzi tak żywe reakcje?
Twórcy
Rudolf Zioło – reżyseria
Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskigo oraz Wydziału Reżyserii Dramatu w leningradzkim Instytucie Teatru, Muzyki i Kinematografii. Wykłada na Wydziale Reżyserii Dramatu w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego. Reżyserował w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, a także w wielu innych teatrach w Polsce. Od 2003 związany z zespołem artystycznym Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Autor wielu nagradzanych spektakli, m.in. „Psiego serca” M. Bułhakowa (1983), „Republiki marzeń” B. Schulza (1987), „Snu nocy letniej” (1992) oraz „Burzy” (1997) W. Shakespeare’a. Laureat wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody Prezydenta Gdańska w dziedzinie kultury.
Daria Kubisiak – dramaturgia
Dramaturżka, studentka reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Jako dramatopisarka debiutowała tekstem „Reduplikacja” w reżyserii Aśki Grochulskiej w Łaźni Nowej w Krakowie. Współautorka i reżyserka instalacji „Kartoteka rozrzucona 2.016” (Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, 2016). Współtworzyła wraz z Katarzyną Peplińską autorskie wydarzenie sceniczne „Chór Performatyków”, które otrzymało wyróżnienie na Forum Młodej Reżyserii w 2016 roku (Cricoteka 2016, Teatr Nowy w Krakowie 2017); stypendystka Miasta Krakowa w 2016 roku w dziedzinie literatury. Jako dramaturżka współpracowała z Jakubem Skrzywankiem, Rudolfem Zioło, Pawłem Miśkiewiczem czy Cezarym Tomaszewskim.
Andrzej Witkowski – scenografia
Absolwent Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wydziału Scenografii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Związany etatowo ze scenami Rzeszowa, Krakowa, Wrocławia, Katowic i Warszawy, współpracował z wieloma innymi teatrami. Debiutował scenografią do spektaklu „Caligula” A. Camusa w reżyserii Bogdana Cioska (Teatr Współczesny w Szczecinie). Dziś ma w dorobku ponad 160 realizacji teatralnych, przygotowywanych m.in. z Mikołajem Grabowskim, Maciejem Prusem, Rudolfem Zioło, Jerzym Jarockim, Pawłem Miśkiewiczem i Piotrem Cieplakiem. Przygotowywał również projekty scenograficzne do spektakli Teatru Telewizji, reżyserowanych przez Rudolfa Zioło, Jerzego Jarockiego, Agnieszkę Glińską, Jerzego Stuhra i Piotra Cieplaka. Laureat wielu nagród teatralnych za prace scenograficzne.
Marcin Nenko – muzyka
Kompozytor, kontrabasista. Absolwent Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie (socjologia) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (Katedra Muzyki Współczesnej i Jazzu). Debiutował jako autor i wykonawca muzyki do spektaklu „Zbrodnia” Michała Buszewicza w reżyserii Eweliny Marciniak. Jest współautorem muzyki do spektaklu „Morfina” w reżyserii Eweliny Marciniak, za którą wraz z zespołem „Chłopcy Kontra Basia” otrzymał Nagrodę Ministra Kultury za najlepszą muzykę teatralną w ramach 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współpracował z Adamem Orzechowskim, Robertem Talarczykiem, Gabrielem Gietzkym, Eweliną Marciniak, Wojtkiem Klemmem. Jest także współzałożycielem zespołu „Chłopcy kontra Basia” dwukrotnie nominowanego do nagrody „Fryderyk”.
Natalia Dinges – ruch sceniczny
Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (2013). Jako wykonawca związana z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Art Committed, Living Space Theatre i Teatrem Małym w Tychach. Współpracowała z: Teatrem Śląskim, Teatrem Ochoty w Warszawie, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, CSP w Katowicach, Śląskim Teatrem Tańca, a także z wieloma innymi artystami przy niezależnych produkcjach. Jako choreografka pracowała z Anetą Groszyńską, Błażejem Peszkiem czy Teatrem Naumionym. Asystuje przy produkcjach dyplomowych Wydziału Teatru Tańca, AST w Krakowie oraz tworzy projekty autorskie. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne i wyniki w nauce (2010).