Teatr Niezbędny - Baza
Baza teatrów, zespołów teatralnych, placówek i osób zaangażowanych w nieinstytucjonalny ruch teatralny na Śląsku i w Zagłębiu.
Teatr Dla Dorosłych – Bieruń
https://bok.bierun.pl/bierunski-osrodek-kultury/teatr-dla-doroslych
https://www.facebook.com/teatrdladoroslych/
e-mail: slaskiteatrdladoroslych_@_gmail.com lub fundacjatdd_@_gmail.com
Teatr dla Dorosłych przede wszystkim dba o śląskość i śląski język, gdyż wszystkie spektakle tworzą właśnie w tym języku. Opowiadają jednak o naszym regionie głównie z perspektywy współczesnej. Bohaterowie to mieszkańcy małego, współczesnego śląskiego miasta, którzy mają swoje radości i problemy. W większości spektakli problemy te ukazane są na wesoło. Co roku zespół wystawia premierowy spektakl, a z roku na rok cieszą się one coraz większą popularnością wśród publiczności nie tylko w Bieruniu, ale i w innych miejscowościach na Śląsku.
Joanna Lorenc
Wieloletnia nauczycielka języka polskiego, od 5 lat dyrektorka Bieruńskiego Ośrodka Kultury. Od ponad 20 lat działa jako reżyserka najpierw w założonej przez siebie grupie teatralnej dla młodzieży „Fantom”, a 10 lat temu w Teatrze dla Dorosłych, w którym reżyseruje spektakle realizuje siebie jako aktorka. Jej pasją są ludzie, z którymi współpracuje na wielu płaszczyznach, ogólnie pojęta kultura, z którą od zawsze miała do czynienia, a obecnie, z racji wykonywanych obowiązków zawodowych, upowszechnia ją w Bieruniu. Największą jej miłością artystyczną jednak jest teatr i tworzenie spektakli opowiadających o Śląsku i po śląsku. Teatr dla Dorosłych to w tej chwili jeden z najbardziej rozpoznawalnych teatrów niezawodowych na Śląsku, którego przedstawienia zobaczyło w całym regonie kilkanaście tysięcy widzów.
Sztukoffnia – Bytom
e-mail: sztukoffnia_@_gmail.com
Teatr domowy. Stworzony w Bytomskim mieszkaniu przy ul. Oświęcimskiej 1/5 na wzór teatrów okresu międzywojennego i wojennego. Gdzie sztuka była tak istotna, że dzielono się nią jak chlebem. Sztukoofnia Sąsiad,u którego dramat się rozgrywa! 94 mkw. – trzy pokoje z kuchnią. Teatr we własnym mieszkaniu brzmi jak niecodzienny i skomplikowany pomysł. Okazuje się, że w trzech pokojach z kuchnią z powodzeniem można uprawiać sztukę i cieszyć się wierną widownią. W historii teatru mamy już teatry, które działały w okresie wojennym i międzywojennym i szerzyły propagandę w stronę polską. Były na tyle istotne, że przenosiły się do domów. Teatr domowy to unikalna forma spotkania z widzem. Kameralna atmosfera tego miejsca, bliski kontakt widzów z aktorami, sprawia, że odbiór sztuki nabiera zupełnie innego wymiaru. I właśnie na tej bliskości chcemy bazować. Remont mieszkania pochłonął wiele czasu i pieniędzy, jednak dziś możemy się cieszyć stałą publicznością, która wyczekuje kolejnych spektakli. W trzech pokojach z kuchnią mieści się garderoba, miejsca dla 30 osób na publiczności, scena, a nawet foyer, gdzie po występie artyści dyskutują z widownią. Ambicją aktora i właściciela Sztukoffni jest stworzenie przestrzeni zaangażowanej społecznie. Przestrzeń, choć na pierwszy rzut oka przypomina wnętrze zaaranżowane przez miłośnika stylu vintage, od początku do końca otwarta jest na sztukę. Teatr wystawił do tej pory osiem spektakli. Jest organizatorem warsztatów dla dzieci/ młodzieży/ dorosłych/ seniorów.
Patryk Strojewski
Pomysłodawca Sztukoffni. Wraz z partnerem zdecydowali się na kupno mieszkania w bytomskiej 100-letniej kamienicy. Artysta spełnił w ten sposób jedno ze swoich największych marzeń i z powodzeniem wystawia zaangażowane społecznie sztuki na domowych deskach teatralnych.
Teatr Yndywydualny – Bytom
e-mail: yndywydualny_@_gmail.com
Twórczy przejaw istnienia Andrzeja Chłapeckiego. Motto: ” …ludzie są aktorami własnych ideałów” F.Nietzsche. Siedziba: Fundacja OSOBLIWOŚCI & Śląska Galeria Sztuki Bytom ul. Jainty 14.
Andrzej Chłapecki
Twórca „Teatru Yndywydualnego”. Stypendysta Prezydenta Bytomia w dziedzinie upowszechniania sztuki i dziedzictwa kultury w roku 2024. Realizuje autorskie spektakle i happeningi. Adaptacje literatury, teksty własne, także w języku śląskim. Nagrody na Festiwalach Monodramów i Teatrów Małych Form. Ostatnio na Festiwalu ” Witkacy pod Strzechy” w Słupsku za ” produkt tetralnawy” Witkacy na tacy, na cacy…”
Teatr Anatomia – Chorzów
https://teatranatomia.pl/
https://www.facebook.com/TeatrAnatomia
e-mail: anatomia.teatr_@_gmail.com
Teatr Anatomia od 2020 roku podejmuje się realizacji różnych form scenicznych: komedii, dramatu, horroru, musicalu oraz organicznie łączy elementy sztuki. Spektakle w całości tworzone są przez lokalnych artystów poczynając od scenariusza, poprzez muzykę, choreografię, aż po stroje i scenografię.
Celem teatru od zawsze było tworzenie sztuki autorskiej i niepowtarzalnej: oryginalnych scenariuszy osadzonych w lokalnej kulturze i gatunkach niepopularnych w teatrze, bogatej oprawy muzycznej i oświetleniowej czy wykorzystanie efektów praktycznych. Jednocześnie ważne jest dla nas przybliżanie sztuki osobom w trudnej sytuacji materialnej, osobom samotnym, starszym, niepełnosprawnym oraz młodzieży.
Teatr im. Stefana Batorego – Chorzów
e-mail: teatrbatory_@_gmail.com
Teatr im. Stefana Batorego to grupa kobiet działająca nieprzerwanie od 2014 roku. Poznałyśmy się w III LO im. Stefana Batorego w Chorzowie. Dzisiaj jesteśmy absolwentkami wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie oraz Akademii Praktyk Teatralnych Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Teatr jest dla nas przede wszystkim wspólnotą, spotkaniem i przyjaźnią. W swoich pracach chętnie wykorzystujemy doświadczenia zdobyte podczas kształcenia artystycznego. Sięgamy po różnorakie środki artystyczne takie jak: forma, animacja przedmiotów, muzyka i pieśni wielogłosowe. W spektaklach szukamy odpowiedzi na trudne pytania o otaczającą nas rzeczywistość i staramy się mówić o swoim pokoleniu a także o tożsamości młodych kobiet wchodzących w dorosłe życie, w czasie dynamicznych zmian społecznych i redefinicji roli kobiety. W ostatnich latach naszej działalności skupiamy się także na pracy z lokalnymi społecznościami m.in. poprzez realizację projektów Lato w teatrze i Kolędowanie Miejskie. Kierujemy nasze działania do chorzowskiej publiczności i staramy się reagować na lokalne potrzeby kulturalne mieszkanek i mieszkańców tego miasta. Od 2023 roku rozszerzamy naszą działalność w aspekcie międzynarodowym. Teatr im. Stefana Batorego działa w ramach Fundacji #wszystkierodzajeteatru.
Kawiarenka Literacka
https://www.facebook.com/KawiarenkaLiterackaSLOWAK/
Kawiarenka Literacka to teatr poezji ś działający w I Liceum Ogólnokształcącym im. J. Słowackiego w Chorzowie.
„W Kawiarence zawsze spotykam ciekawych młodych ludzi , chodzących naukowymi, licealnymi ścieżkami. Ich największą wartością jest zdolność i odwaga do łączenia nauki i realizowania twórczych i artystycznych pasji. Razem tworzymy kolejne programy Kawiarenki Literackiej, które staję się ciekawą przygodą intelektualną.” Profesor Andrzej Król
Andrzej Król
Polonista, od 1985r. opiekun Kawiarenki Literackiej zrzeszającej uczniów i absolwentów Uniwersyteckiego I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Słowackiego w Chorzowie. W 2017r. odznaczony w imieniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” za wyjątkową działalność dydaktyczną i artystyczną oraz wraz z Kawiarenka Literacką Medalami Prof. Mariana Mikuty (legendarnego autorytetu teatru akademickiego Uniwersytetu Śląskiego).
Teatr MOMO – Chorzów
e-mail: kolbucki_@_op.pl
W 2003 roku Marek Kołbuk założył w Katowicach autorski TEATR MOMO, który od początku charakteryzuje się oryginalną stylistyką teatru niewerbalnego, plastyki ruchu, symbolu. Cały czas realizuje swoje autorskie spektakle i działania performatywne, prezentując je zarówno w kraju, jak i za granicą. Od samego początku – obok autorskich spektakli opartych na stylistyce teatru niewerbalnego – zaczął tworzyć również autorskie przedstawienia dla dzieci prezentując je nie tylko na Śląsku, ale również w wielu miastach Polski. Swoje spektakle prezentował na licznych krajowych oraz międzynarodowych festiwalach (m. in w Czechach, Macedonii, Słowacji, Francji) zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia. Otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Chorzowa za znaczące osiągnięcia kulturalne, Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego w Dziedzinie Kultury Dla Młodych Twórców, stypendium Marszałka Województwa Śląskiego oraz został nominowany do Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA za „wizję plastyczną spektaklu WIZYTA”. Marek Kołbuk prowadzi warsztaty teatralne dla młodzieży i dorosłych na zlecenie ośrodków kultury, liceów, teatrów i instytucji publicznych w całej Polsce. Był zapraszany do jury na licznych festiwalach teatralnych i artystycznych. Współpracował z zespołami muzycznymi oraz teatrami przy realizacji działań artystycznych, teledysków, koncertów, spektakli. Był twórcą i organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Działań Teatralnych ART POINT w Chorzowie. Pracował dla Teatru Rozrywki w Chorzowie, Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu, a obecnie pracuje w Siemianowickim Centrum Kultury gdzie zarządza oddziałem „Park Tradycji”.
Teatr Amatorski „Reduta Śląska” – Chorzów
redutaslaska1933_@_gmail.com
Teatr Reduta Śląska jest najstarszym w regionie i jednym z najstarszych w Polsce teatrów amatorskich. Teatr do życia powołany został we wrześniu 1933 roku pod nazwą Śląski Teatr Ludowy „Reduta Śląska” i nawiązywał do idei i tradycji Teatru „Reduty” Juliusza Osterwy. Od początku podejmował działania i zabiegi organizacyjne, zmierzające do stworzenia na terenie Chorzowa zawodowego zespołu teatru ludowego. Najważniejszym założeniem teatru było wówczas krzewienie języka polskiego. Drugim ważnym celem było wychowanie estetyczne środowiska, które nie miało kontaktu z teatrem zawodowym. Aktualnie teatr kultywuje tradycje regionalne. W Reducie Śląskiej aktorami byli ludzie różnych profesji. Pomagali im fachowcy: reżyserzy, choreografowie, scenografowie czy muzycy, którzy swoim doświadczeniem i wiedzą, mogli pomóc w realizacji spektakli (m.in. Danuta Baduszkowa, Zbigniew Zbrojewski, Jerzy Korcz, Mirosław Neinert, Mirosław Orzechowski, Iwona Woźniak czy Robert Talarczyk). W latach 1933-1939 Reduta Śląska zrealizowała 29 premier (średnio 5 rocznie); w latach 1945-1995 łącznie ok. 80. Spektakle gromadziły publiczność nie tylko z Chorzowa, ale również z miast ościennych. Wiele osób właśnie temu zespołowi zawdzięcza swoją teatralną edukację. W marcu 2012 roku w Chorzowskim Centrum Kultury Reduta Śląska wznowiła spotkania, a od września 2012 roku działa jako Stowarzyszenie. W ubiegłym roku obchodziła jubileusz 90- lecia istnienia. Jest to teatr wielopokoleniowy – aktorami są ludzie w wieku od 15 do 85 lat.
Teatr NoWy w Częstochowie – Częstochowa
https://www.teatrnowy.art/
e-mail: biuro_@_teatrnowy.art, k.biela_@_teatrnowy.art>
Działalność Teatru NoWego w Częstochowie zainaugurowano w marcu 2021 r. Jego twórcą, a także dyrektorem jest Paweł Bilski. Dzięki niemu powstała zupełnie nowa przestrzeń do działalności twórczej zarówno w Częstochowie, jak i całym kraju. Co wyróżnia ten teatr na tle innych, niezależnych organizacji w kraju? Z pewnością tematyka realizowanych spektakli – odważna, istotna społecznie, poruszająca, refleksyjna, a czasem też wzbudzająca kontrowersje. Zespół artystyczny stanowią młodzi, ambitni ludzie. Debiutancką realizacją, której podjął się Teatr NoWy w Częstochowie, była „Cebula” w reżyserii Marka Ślosarskiego. Na dorobek niezależnego teatru składają się również: „Zażynki” w reżyserii Tomasza Mana (koprodukcja z Teatrem im. A. Mickiewicza w Częstochowie), teatralny happening „Moja droga” wyreżyserowany przez Pawła Bilskiego, groteskowa „Apok_@_lipsa covidowa” w reżyserii Pauliny Kajdanowicz, widowisko teatralno-muzyczne „Ballady i romanse”, polska prapremiera „Wielka wyprawa na drugi koniec miasta” oraz komedia Paula Elliota „Umrzeć ze śmiechu” w reżyserii Tomasza Mana, a także spektakl „Porozmawiajmy o …”, który porusza trudne tematy egzystencjonalne.
Teatr i Stowarzyszenie Zielone Słońce – Dąbrowa Górnicza
https://zieloneslonce.wordpress.com/
Stowarzyszenie Promocji Kultury Zielone Słońce jest niewielką organizacją zrzeszającą artystów, miłośników sztuki, muzyki, literatury, ale przede wszystkim teatru. Działa jako organizacja pozarządowa na rzecz promocji kultury i sztuki od 23 maja 2008 roku. Członkowie zespołu mają profesjonalne wykształcenie w dziedzinie sztuki i doświadczenie zawodowe zdobyte w teatrach państwowych i alternatywnych oraz instytucjach kultury i oświaty. Nasze działania koncentrują się głównie wokół teatru, ale często mają charakter projektów interdyscyplinarnych. Organizujemy warsztaty teatralne, tworzymy spektakle zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dla dorosłych. Realizujemy projekty kulturalne i oświatowe w ramach funduszy regionalnych i ogólnopolskich. Mamy siedzibę w Dąbrowie Górniczej, nasze centrum życiowe to Śląsk, ale organizujemy wydarzenia na terenie całego kraju. Staramy się także promować kulturę polską w projektach międzynarodowych. W swoich poczynaniach teatralnych realizujemy spektakle w technice teatru przedmiotu, lalki i formy. Współpracujemy z profesjonalnymi artystami, ale również amatorskimi ruchami teatralnymi, młodzieżowymi i senioralnymi, tworząc inicjatywy twórcze z wieloma grupami wiekowymi. Angażujemy się w artystyczną aktywizację społeczności lokalnych oraz osób z niepełnosprawnościami. Do tej pory zrealizowaliśmy takie tytuły jak: „Pan Kuleczka”, „Eliksir”, „Święci osiedlowi” oraz „Wyrywacz serc”. Współpracowaliśmy z takimi artystami jak: Pavel Hubicka, Marek Pasieczny, Jacek Wierzchowski, Kamil Zawiślak, Arkadiusz Buszko. Graliśmy m.in. na : Międzynarodowym Festiwalu Solistów Lalkarzy w Łodzi, Festiwal Korczak w Warszawie, Festiwal Teatrów Alternatywnych Klamra w Toruniu, Festiwal Pociąg do Miasta w Gdyni.
Teatr Toff – Dąbrowa Górnicza
https://www.facebook.com/TeatrTOF
Poznawać i tworzyć sztukę. Młodzież z Zagłębia Dąbrowskiego spotyka się w Młodzieżowym Ośrodku Pracy Twórczej właśnie w tym celu. Wynikiem tych spotkań jest twórczość teatru TOFF, który powstał w 2013 roku w Dąbrowie Górniczej przy MOPT. Pierwsze spektakle powstały w 2015 roku. Byli to „Ślepcy” na podstawie dramatu Maurice’a Maeterlinga, oraz „Anna In w grobowcach świata” na podstawie prozy Olgi Tokarczuk. W tym czasie skład zespołu teatralnego ustabilizował się, co zaowocowało przedstawieniem „Szczurzysyn” na podstawie dramatu Roberta Jarosza. W 2016 roku zespół wziął udział w Ogólnopolskim Festiwalu Teatralnym „Trybuna teatru”.
W 2017 grupa zrealizowała spektakl „Igraszki z diabłem” na podstawie prozy Jana Drdy, który został zaprezentowany na Międzynarodowym Festiwalu „Licht Art” na Ukrainie, gdzie 3 członków zespołu zostało wyróżnionych za grę aktorską. Poznawać sztukę, odkrywać talenty, tworzyć, działać to główne motto uczestników Teatru. Korzystając ze środków teatru ożywionej formy, tworzy płaszczyznę energetycznego dialogu z publicznością na granicy teatru plastycznego i aktorskiego zarazem. W historii zespołu znajdziemy realizację tekstów m.in: O. Tokarczuk, St. Witkacego, A. Czechowa, T. Różewicza. W swoim dorobku teatr zrealizował takie tytuły jak: „W małym dworku”, „Niedźwiedź i Oświadczyny”, Stara kobieta wysiaduje”, „Wiśniowy sad” itd. Teatr wystąpił na kilku festiwalach w Polsce i za granicą. Na festiwalu „Licht Art” na Ukrainie, w latach 2017/18 aktorzy teatru otrzymali nagrody za pierwszo i drugo planowe role, a spektakl „W małym dworku” otrzymał Grand Prix w kategorii „najlepszy spektakl teatr młodzieżowy”. Ponadto Teatr Toff wielokrotnie realizował swoje spektakle w Fabryce Pełnej Życia w Dąbrowy Górniczej gdzie zawsze spotykał się z entuzjastyczną reakcją publiczności. Ostatnie spektakle które zrealizował Teatr Toff to utrzymana w konwencji teatru dell’arte „Parady” na podstawie tekstu Jana Potockiego, oraz „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” D. Masłowskiej.
Grupa teatralna Agrafka – Wojkowice
https://www.mokwojkowice.pl/grupa-teatralna-agrafka/
Kamil Katolik
e-mail: katolikkamil_@_gmail.com
Aktor – lalkarz, reżyser, pedagog teatralny, absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie, Wydziału Lalkarskiego w Białymstoku, absolwent Podyplomowych Studiów Przysposobienia Pedagogicznego Krajowego Instytutu Rozwoju Edukacji w Krakowie, Podyplomowego Studium Logopedii i Glottodydaktyki z terapią pedagogiczną Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Wydziału Logopedii Wyższej Szkoły Humanitas. Od 2003 do 2017 roku aktor Teatru Dormana w Będzinie gdzie zrealizował ponad 30 premier. Współpracowal m.in z : Bogusław Kierc, Marek Pasieczny, Konrad Dworakowski, Jerzy Bielunas, Rafał Sisicki, Michał Chorosiński, Justyna Łagowska. Współpracował z teatrami alternatywnymi: Teatrem Żelaznym, Teatrem w Kłodzku i z Teatrem Gry i Ludzie.
Od 2008 roku współzałożyciel Teatru i Stowarzyszenia Promocji Kultury Zielone Słońce, gdzie zrealizował ponad 200 warsztatów teatralnych i wystawił przedstawienia teatralne w ramach projektów kulturalnych i oświatowych finansowanych z funduszy ministerialnych i regionalnych. Poprzez stowarzyszenie współpracował m.in z Muzeum Śląskim, Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach. Zrealizował spektakle, warsztaty z przedmiotem i organizował projekty w partnerstwie z Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Sztygarka i Pałacem Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej (2012). Jako uczestnik i finalista wziął udział w wielu festiwalach polskich i zagranicznych, m.in w IX Festiwalu Bosporskie Agony (2009), festiwalu PIF (2003 i 2016), Międzynarodowym Festiwalu Solistów Lalkarzy w Łodzi (2011), Festiwalu Korczaka (2008), Nocnych Teatraliach Strachy (2018), Festiwalu Karbidka (2019), Ogólnopolski Festiwal Teatrów Alternatywnych Klamra(2023), Ogólnopolski Festiwal Pociąg do Miasta(2023). Finalista programu OFF Polska w 2022. W ramach Teatru Zielone Słońce które działa w obrębie teatru przedmiotu, lalki, maski i aktora wyprodukował oraz wyreżyserował takie spektakle jak: „Świeci osiedlowi” L. Amejko, „Eliksir” M. Ende czy ostatnia premiera „Wyrywacz serc” B.Vion. Od 2012 roku również instruktor teatralny i reżyser teatru młodzieżowego Toff, nauczyciel aktorstwa w placówkach oświatowych dla dzieci i młodzieży, w szkole policealnej dla dorosłych, oraz terapeuta w ośrodku dla osób niepełnosprawnych. Pracując nad przygotowaniem uczestników do publicznych występów jednym z głównych obszarów była wymowa(dykcja), emisja głosu (praca z oddechem) oraz koordynacja (rytmika). To właśnie mieszanka w/w obszarów stanowi doskonałą receptę do wyzwolenia należytych pokładów drzemiących w każdym z nas.
Grupa Aktorska Chaos – Gliwice
https://www.facebook.com/grupa.aktorska.chaos/
Jesteśmy nieformalną Grupą Aktorską Chaos, która powstała z zamiłowania młodej grupy przyjaciół do amatorskich występów scenicznych. Grupa opracowuje autorskie projekty teatralne i przenosi je na scenę przed otwartą publicznością.
Teatr Lufcik na Korbkę – Gliwice
https://www.facebook.com/lufciknakorbke/?locale=pl_PL
e-mail: teatrlnk_@_gmail.com
Spektakle, warsztaty, niestandardowe akcje teatralne, filmy, nieinstytucjonalny teatr zrzeszający twórców zawodowych i adeptów. Lufcik na Korbkę opiera swe prezentacje na wielorakich technikach scenicznych – żywy plan, kuglarstwo, teatr lalek, teatr tańca, koncert, pantomima, fireshow. Rozpoczęliśmy swą działalność w 2016 roku, tworząc serię „berybojek”, przeznaczonych dla najmłodszego odbiorcy. Szybko przeistoczyły się one w pełnowymiarowe spektakle, oparte na motywach śląskich legend i symboli popkulturowych, zwykle z towarzyszeniem muzyki na żywo, adaptujące zastane przestrzenie (plener, wnętrza industrialne, biblioteczne etc.) i czerpiące z niebanalnych rozwiązań. Lufcik za swoje działania został uhonorowany tytułem „Lokalny bohater”.
Fundacja W to mi graj – Gliwice
https://www.facebook.com/p/Fundacja-W-to-mi-graj-100032105842388/?locale=pl_PL
e-mail: kontakt_@_wtomigraj.org
Fundacja W To Mi Graj to przestrzeń, w której pasja do teatru i kultury spotykają się z działaniami na rzecz integracji i edukacji. Inspirujemy do refleksji nad współczesnymi wyzwaniami poprzez działania artystyczne i kulturalne. Jesteśmy zespołem artystów, edukatorów i entuzjastów, którzy łączą siły, by opowiadać historie inspirowane dziedzictwem Śląska, a także ożywiać tradycję przez nowoczesne formy teatralne i warsztatowe. Współpracujemy z instytucjami samorządowymi oraz pozarządowymi z całej Polski realizując dziesiątki projektów teatralnych i edukacyjnych.
Agnieszka Batóg
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i IESEG Lille, France, Laboratorium Pedagogiki Teatru, studentka Reżyserii na AST. Trener miękkich kompetencji. Przez lata związana z Festiwalem Artystów ULICZNICY. Współpracuje z MOKiS w Pyskowicach, Siemianowickim Centrum Kultury, Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, Galerią BWA w Katowicach, Fundacją TDJ. Stypendystka Ministra Kultury w roku 2020 w dziedzinie edukacji kulturalnej. Pomysłodawczyni inicjatywy „Ingarden/ w ogrodzie”, stworzonej z okazji Roku Romana Ingardena dla Katowic Miasta Ogrodów. Laureatka tytułów: Lokalny Bohater, Diana i Kobieta na medal, dwukrotnie nominowana do „Słoneczników”. Prezeska Fundacji W To Mi Graj i dyrektorka artystyczna kolektywu teatralnego Lufcik na Korbkę.
Teatr Zły – Gliwice
https://www.facebook.com/teatrzly/
e-mail: teatrzly_@_gmail.com
Działalność Teatru Złego koncentruje się na tworzeniu immersyjnych widowisk teatralnych, które angażują widzów w niezwykłe doświadczenia. Jego cele obejmują nie tylko rozrywkę, ale także edukację i zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego. Twórcy sięgają do tradycji i podań śląskich oraz popkultury. Teatr Zły, młodszy brat teatru Lufcik na Korbkę, wyróżnia się intensywną formą sceniczną z wykorzystaniem elementów współczesności. Poprzez interakcję z publicznością, teatr porusza istotne kwestie społeczne, jednocześnie czerpiąc inspirację z folkloru i historii Śląska. Teatr Zły, choć jest bratem Teatru Lufcik na Korbkę, wyróżnia się swoim unikalnym podejściem do sztuki teatralnej. Podczas gdy Lufcik na Korbkę koncentruje się na tworzeniu bajkowych, kolorowych spektakli dla młodszej widowni, Teatr Zły kieruje swoją ofertę do dorosłych odbiorców. Jego przedstawienia charakteryzują się intensywną formą sceniczną i wykorzystaniem elementów współczesności, co stanowi wyraźny kontrast wobec bajkowego świata Lufcika na Korbkę. Teatr Zły powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie dorosłej widowni na złożone i emocjonalnie angażujące doświadczenia teatralne. Teatralne realizacje często poruszają trudne tematy, takie jak walka z własnymi lękami czy problemami w relacjach międzyludzkich. Teatr Zły stawia na interakcję z widzami i immersyjne doświadczenia, które pozwalają publiczności zanurzyć się w świecie przedstawienia. Twórcy adaptują przestrzenie plenerowe, tworząc dedykowane scenariusze i wydarzenia, które umożliwiają widzom bezpośredni kontakt z aktorami i światem przedstawienia. Poprzez swoje wydarzenia, Teatr Zły nie tylko dostarcza rozrywki, ale także skłania do refleksji nad ważnymi kwestiami społecznymi i kulturowymi. Wykorzystując elementy folkloru i historii Śląska, teatr tworzy pomost między tradycją a współczesnością, oferując widzom unikalne doświadczenie teatralne. Wykorzystują elementy popkultury, takie jak odniesienia do znanych filmów czy seriali, aby stworzyć pomost między dawnym folklorem a dzisiejszym światem. Teatr Zły nie boi się eksperymentować z formą i treścią. W swoich przedstawieniach często sięga po motywy znane z kultury masowej, takie jak postacie z horrorów czy thrillerów, ale umieszcza je w kontekście lokalnych podań i historii. To połączenie tradycji i współczesności sprawia, że spektakle są atrakcyjne zarówno dla młodszych, jak i starszych widzów. Przedstawienia charakteryzują się dynamiczną akcją, mocnymi efektami wizualnymi i dźwiękowymi oraz emocjonalnym zaangażowaniem aktorów. Twórcy teatru starają się stworzyć immersyjne doświadczenie, które wciągną widza. Spektakle Teatru Złego często odbywają się w nietypowych przestrzeniach, takich jak opuszczone budynki czy tereny poprzemysłowe. Adaptacja tych miejsc na potrzeby przedstawień pozwala na stworzenie unikalnej atmosfery. Widzowie często nie są biernymi obserwatorami, ale stają się częścią przedstawienia, co intensyfikuje ich przeżycia. Teatr Zły wykorzystuje elementy grozy i horroru, ale nie po to, aby jedynie przestraszyć widzów. Celem jest raczej skłonienie publiczności do zastanowienia się nad źródłami strachu i sposobami radzenia sobie z nim. Poprzez przedstawianie zjaw i demonów w kontekście lokalnych legend, teatr pomaga widzom zrozumieć i oswoić się z własnymi lękami. Projekty takie jak „Powrót Śląskich Strachów” czy „Zaraza w Skansenie” pokazują, jak Teatr Zły oswaja strach poprzez sztukę, jednocześnie edukując publiczność o lokalnej historii i kulturze.
Teatr Rawa – Katowice
https://teatrrawa.pl/
e-mail: teatr.rawa_@_gmail.com
Teatr Rawa został założony przez dwójkę aktorów: Ewę Kubiak i Huberta Bronickiego w 2011 roku, jako niezależny teatr zawodowy. Wystawiając dzieła wybitnych autorów, takich jak: Roland Topor, Harold Pinter, Daniił Charms czy Michael Ende, skupiamy się przede wszystkim na opowiedzeniu historii za pomocą znaku i aktora, odrzucając wszystko to, co zbędne, co zakłócałoby czystość komunikatu i sens wypowiedzi. W spektaklach celebrujemy chwilę, szczerość, autentyczność, uznając je za sedno zdarzenia teatralnego. Teatr Rawa powstał z twórczej ciekawości, chęci rozwoju i poszukiwania własnej ścieżki. Umożliwił współpracę artystom, którzy nie mieliby szans spotkać się zawodowo w innych instytucjach. Stworzyliśmy teatr esencjonalny, minimalistyczny, zachęcający do rozmowy.
Hubert Bronicki
Aktor, reżyser. Absolwent PWST w Krakowie. Współzałożyciel Teatru Rawa z Katowic.
Trajektoria – Katowice
https://trajektoria.net/
e-mail: kontakt_@_trajektoria.net
Trajektoria to zaproszenie do spotkań z drugim człowiekiem – zarówno w postaci widowisk, jak i warsztatów, kursów i szkoleń. Łączymy doświadczenie z gruntu sztuk scenicznych ze współczesną wiedzą psychologiczną, by dać Ci spersonalizowane, praktyczne narzędzia rozwoju. Naczelną wartością, jaka nam przyświeca, jest autentyczność. Kombinacja kompetencji miękkich zaniedbywanych przez system szkolnictwa i całą naszą kulturę, która opiera się na założeniu, że uczenie się nowych rzeczy nie powinno polegać na wkładaniu wszystkich w ten sam schemat. Nie chodzi o to, by udawać kogoś, kim się nie jest, a o to, by odnaleźć swobodę w autentyczności.
Mateusz Barczyk
Psycholog, pedagog teatru, trener, aktor, improwizator. Pracował jakiś czas w korpo, bo nie wierzył, że można inaczej. Kocha sztukę i kocha uczyć, więc uczy sztuki. Gra Teatrze Off-Road, Teatrze A Part oraz Teatrze improwizacji Lipny Barszcz. Współtworzy Fundację „W Swoim Żywiole”. Ukończył rozmaite warsztaty aktorskie u polskich i zagranicznych trenerów, a także nietypowe kierunki studiów, takie jak pedagogika teatru na Uniwersytecie Warszawskim czy sztuka pisania na Uniwersytecie Śląskim. Pisze i publikuje książki wierszem i prozą.
Latający Teatr Szybko – Katowice
Latający Teatr Szybko został założony w 2019 roku przez Annę Borkowską. Jest to jedyny teatr na Uniwersytecie Śląskim. Spektakle w repertuarze mają szeroki zakres: od absurdu, przez eksperymenty, performance do klasyki XIX-wiecznej. Do swoich osiągnięć mogą zaliczyć autorski spektakl reżyserki „Odpowiedź: Tlen”, jak również „Czarowną noc” Mrożka, „Niedźwiedź” oraz „Oświadczyny” Czechowa, liczne monologi autorskie piosenki z musicali i starych kabaretów. Oprócz dzieł scenicznych Latający Teatr Szybko podejmuje się różnych innych inicjatyw i form. Zrealizował projekty takie jak performance ,,Animus i Anima” ,autorską wystawę fotograficzną ,,Niepatrzenie” czy różnego rodzaju warsztaty aktorskie, teatralne oraz te dotyczące pracy nad świadomością ciała. Jest pionierem SPOTkań Teatrów Amatorskich w ramach Śląskiego Festiwalu Nauki. Ponadto wszyscy członkowie zespołu mogą realizować się artystycznie podczas, odbywającej się już cyklicznie w Jazzclubie Katofonia, Latającej Formie Szybko. Zespół organizuje coroczne zbiórki na rzecz potrzebujących, wspiera również inicjatywy lokalne i regionalne, Współpracuje z Teatrem Śląskim oraz jest częstym gościem na Litwie promując polską kulturę na wschodzie.
Teatr Naumiony z Ornontowic – Ornontowice
https://www.facebook.com/TeatrNaumiony/?locale=pl_PL
e-mail: fundacjaszafagra_@_gmail.com
Obecną grupę, powstałą w 2004 roku tworzą osoby w różnym wieku, dla których teatr to pasja i którzy stanowią wielką artystyczną rodzinę. W pierwszych latach swej działalności Teatr Naumiony wystawił wiele spektakli, najczęściej tych autorstwa Albina Siekierskiego, z czego najbardziej znany to „Domek z ogródkiem”. Jednak prawdziwa kariera teatru rozpoczęła się w roku 2011 od premiery przedstawienia „Marika”. W kolejnych latach powstały następne spektakle: „Hebama” (2014), „Jasełka” (2014), „Kopidoł” (2016), „Szac” (2018), “Last minute” (2021), “Bajtle” (2024). Nasze spektakle brały trzykrotnie udział w projekcie Teatr Polska, a spektakl “Last minute” oraz “Bajtle” zostały dofinansowane z programu OffPolska organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Każdy spektakl Teatru Naumionego opowiada o historii Górnego Śląska, traktuje o ludziach i tradycjach tego regionu. W swoich inscenizacjach grupa wykorzystuje tradycyjne pieśni, tańce, legendy, a także lokalne wspomnienia. Ważną częścią pracy teatru jest przygotowanie scenografii i kostiumów wiernych historycznym odzieniom śląskim, ale także nie stroniących od uwspółcześnionych tradycji. Teatr Naumiony cieszy się ogromną sympatią widzów, zarówno na Górnym Śląsku jak i poza jego granicami.
Od 2017r. Teatr działa pod opieką Fundacji Szafa Gra i wspierany jest przez Urząd Gminy Ornontowice, a także Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
Iwona Woźniak
Menadżerka kultury, teatrolożka, animatorka kultury, reżyserka. Dyrektorka Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Doktorka nauk humanistycznych w dyscyplinie naukio kulturze i religii. Studiowała w Akademii Teatralnej w Warszawie, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach i Uniwersytecie Opolskim. Uczestniczka Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Ukończyła studia doktoranckie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych i Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Uhonorowana nagrodą Marszałka Województwa Śląskiego za upowszechnianie i ochronę dóbr kultury. Nagrodzona „Złotą Maską” Marszałka Województwa Śląskiego, a także wielokrotnie nominowana do tej nagrody m.in. za spektakle „Kopidoł”, „Szac”. Jej przedstawienia taetralne m.in. „Baby” i „Last minute” znalazły się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Laureatka festiwalu The Best Off. Jurorka i selekcjonerka festiwali. Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu działań społeczno–artystycznych i edukacyjnych. Reżyserka zajmująca się przede wszystkim teatrami rdzennymi. Naukowo zajmuje się badaniem kultur lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem teatrów obrzędowych i etnoteatrów. Od 2014 roku współprowadzi fundację zajmującą się wsparciem kultury i edukacji, a w szczególności działalnością Teatru Naumionego z Ornontowic.
Teatr Korzeni – Rybnik
www.facebook.com/TeatrKorzeni
mail: teatrkorzeni_@_gmail.com
Teatr Korzeni to idealna przestrzeń dla osób dorosłych poszukujących artystycznego wyrażenia siebie i pragnących odkrywać nowe aspekty swojej osobowości. Nasze spektakle oparte na sztuce performane’u, powstają przy współpracy wszystkich uczestników, co pozwala każdemu na stworzenie unikalnej postaci i doświadczenie scenicznej prezentacji.
Mariola Rodzik-Ziemiańska
Trenerka rozwoju, holistyczna terapeutka i autorka metody Muzykoterapiaglosem.pl; aktorka pieśni, wokalistka, autorka tekstów i melodii w projekcie MRZENIE; edukatorka w Szkole z Wyboru; st. spec. ds. artystycznych w Domu Kultury w Rybniku-Boguszowicach prowadząca Teatr Korzeni dla dorosłych Teatr Korzeni to chwila wytchnienia dla dorosłych miłośników teatru. Inspiruje nas sztuka teatralna jako przestrzeń rozwoju osobistego, w której każdy może odnaleźć siebie, poczuć ”teatralny wspólny dom”.
Teatr Na Pół – Rybnik
e-mail: teatr.na.pol_@_gmail.com
Teatr Na Pół przy Teatrze Ziemi Rybnickiej to 43 osobowy zespół nastolatków i młodych dorosłych. Grają koncerty, spektakle, tworzą akcje performatywne w przestrzeni miejskiej od 2021 roku.
Mateusz Zbigniew Suchan
Tworzy w Rybniku Teatr Na Pół przy Teatrze Ziemi Rybnickiej. Na Pół, bo w połowie jest to teatr młodych, którzy mają wpływ na to co i czy grają, a w połowie jego, bo sam jest bardzo młodym pedagogiem i uczy się razem z nimi (czy to prowadzenia aktora tak, żeby się nie pozabijali, czy wspierania pedagogicznego). Założyciel kolektywu Teatr Powrotów rybnickiego zespół aktorów, muzyków i plastyków wracających do korzeni, do poszukiwania tego, co jeszcze pozostało z naszej żywej kultury. Wydających również dosłownie z wielkiego świata karier i studiów aktorskich do domu, do naszej społeczności. Prowadzi też praktykę teatralną w katowickim Liceum Sowizdrzała, gdzie z wykorzystaniem narzędzi teatralnych próbuje wesprzeć ich we wchodzeniu w dorosłość. W różnych miejscach rejonu raz na pół roku organizuje Tabor, gdzie zamyka się z uczestnikami na 3/4 dni maratonu twórczego (modernistyczne mieszkanie w Katowicach, opuszczona kaplica, sale w pałacykach, słowem gdzie można). Tam pracuje ze śpiewem białym, małą akrobatyką i tekstami, żeby wymienić się tym co każdy z uczestników przynosi do stołu.
Teatr Safo – Rydułtowy
https://teatrsafo.pl/
e-mail: teatrsafo_@_gmail.com
Teatr Safo powstał w 2010 roku z inicjatywy Katarzyny Chwałek-Bednarczyk i jest efektem autentycznych poszukiwań tożsamościowych, zgłębiania własnych, lokalnych i rodzinnych historii. W różnych składach zrealizował kilkadziesiąt spektakli, z których najważniejszy to „Gehinom” (2019), od którego to spektaklu zaczął krystalizować się specyficzny styl SAFO. Punktem wyjścia wszystkich kolejnych spektakli była historia zdeformowana przez ludzką, indywidualną pamięć, zanurzona w lokalnych, śląskich kontekstach.
Katarzyna Chwałek-Bednarczyk
Absolwentka filozofii na Uniwersytecie Śląskim oraz Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Uznana reżyserka i pedagożka, od 2010 roku prowadzi Teatr SAFO przy Rydułtowskim Centrum Kultury, gdzie zrealizowała kilkadziesiąt spektakli inspirowanych historią i dziedzictwem lokalnym. W jej twórczości szczególną rolę odgrywa analiza traum oraz przemian tożsamościowych, które kształtowały i wciąż kształtują społeczność Śląska. Często angażuje mieszkańców w proces twórczy, organizując warsztaty i spotkania, które pomagają im przepracować trudne tematy związane z historią regionu, jednocześnie integrując społeczność i tworząc przestrzeń do dialogu o tożsamości.
T.C.R. – Tychy
https://www.facebook.com/teatrtcr?locale=pl_PL
Grupa Artystyczna Teatr T.C.R. rozpoczęła działalność 21 kwietnia 2011 roku w następstwie znajomości nawiązanych podczas XXXVIII Tyskich Spotkań Teatralnych. Tworzymy spektakle, monodramy, performansy, akcje artystyczne oraz koncerty poetyckie. W Teatrze T.C.R. działają obecnie cztery osoby. Teatr zrealizował dotychczas m.in. Masochista – o chorej miłości do ojczyzny, akcję artystyczną 4 fourmy terroryzmu, spektakl Ready flesh = Ciało znalezione oraz Festiwal Performance Teatru T.C.R.
Stowarzyszenie „TwórczePowiązania” – Wrocław
Zespół stowarzyszenia tworzą osoby związane ze społecznością wrocławskiego Policealnego Studium Animatorów Kultury SKiBA – pedagogów, absolwentów i przyjaciół. Nasza działalność koncentruje się na promowaniu kultury, sztuki i animacji, wspieraniu edukacji artystycznej oraz budowaniu współpracy z instytucjami kultury. Zależy nam na tworzeniu innowacyjnych i inspirujących interakcji, które będą tworzyły nowe możliwości dla osobistego i społecznego rozwoju. Doświadczenia członków naszego stowarzyszenia pozwalają tworzyć działania na najwyższym poziomie.
https://www.facebook.com/p/Stowarzyszenie-Tw%C3%B3rcze_Powi%C4%85zania-61552504167632/
Natalia Ługiewicz
Działa na Dolnym Śląsku, pedagożka, pedagożka teatru, animatorka kultury. Pracuje z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną, młodzieżą oraz dziećmi, tworząc z nimi autorskie spektakle. W latach 2020-2024 uczyła w Państwowym Policealnym Studium Animatorów Kultury „SKiBA” we Wrocławiu, przedmiotów z zakresu pedagogiki, teatru i teatru społecznego. Prowadzi ze wspaniałym zespołem Stowarzyszenie na rzecz edukacji, animacji kultury i sztuki „TwórczePowiązania”, które m.in. ostatnio zrealizowało spektakl profilaktyczny dla młodzieży o uzależnieniach od substancji psychoaktywnych, który zobaczyło już ok 800 widzów.
Blanka Starzycka
Członkini wrocławskiego Stowarzyszenia „TwórczePowiązania”, w ramach którego zagrała i współreżyserowała spektakl,: „Horyzont zdarzeń, albo baśń o substancjach”, który powstał na podstawie rozmów uzależnionymi od substancji psychoaktywnych oraz członkami ich rodzin. W czerwcu odbyła się premiera czytania performatywnego „JesteśMY wszędzie”, które napisała i wyreżyserowała, a które powstało na podstawie rozmów ze społecznością Policealnego Studium dla Animatorów Kultury SKiBA – absolwentami i byłymi pracownikami. Produkcja należy do dziedziny teatru dokumentalnego, wykorzystuje metodę verbatimu . Na co dzień jest studentką drugiego roku studiów magisterskich kierunku kulturoznawstwo ze specjalnością kulturowa krytyka sztuki oraz pracuje we wrocławskich instytucjach kulturalnych. Zajmuje się również animacją, prowadzi warsztaty z zakresu teatru i literatury.
Teatr Nieoetykietkowani – Zabrze
https://www.facebook.com/Nieoetykietkowani
Teatr Nieoetykietkowani – licealno/studencka, najstarsza, jedna z trzech grup artystycznych prowadzonych przez Małgorzatę Baryła w ramach zajęć w Ognisku Pracy Pozaszkolnej nr 3 w Zabrzu Od 25 lat realizują cyklicznie premiery, warsztaty i festiwale (To Nasza Młodość, Młodzi dla młodych),. Biorą udział w Ogólnopolskim projekcie Dotknij teatru. Chętnie też wspierają lokalne inicjatywy twórcze, przygotowując happeningi (podczas Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość Przedstawiona), organizując warsztaty dla dzieci i młodzieży (Artystyczne Warsztaty Twórcze PLATEA współpracując z Living Space Theatre i Miejskim Ośrodkiem Kultury) oraz (Teatr Daje radość – aktorskie spotkania w szpitalach, szkołach i przedszkolach). Uczestnicy i finaliści kilkudziesięciu ogólnopolskich festiwali; w swojej pracy artystycznej stawiają na rozwój. Jak sama nazwa wskazuje, Nieoetykietkowani – czyli, eksperymentujący z alternatywnymi sztukami scenicznymi, poszukujący odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Starają się, aby każda kolejna premiera była realizowana w odmiennym stylu. Dając upust na scenie nieposkromionej młodzieńczej kreatywności.
Małgorzata Baryła
Reżyser, scenograf, pedagog, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie Wydział Malarstwo kierunek scenografia oraz Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie filia we Wrocławiu Wydział Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży. Założycielka Teatru Nieoetykietkowani, młodzieżowo- studenckiej grupy teatralnej, która od 1998 roku działa w OPP3 W Zabrzu, alternatywą zajęć które prowadzi dla młodszej młodzieży i dzieci są zespoły Rozregulowani i PIK-POK. Osoba, która od ponad 25 lat pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi tworząc do kilkunastu, nagradzanych na festiwalach ogólnopolskich spektakli rocznie. Organizator licznych warsztatów, pomysłodawczyni takich projektów jak: Scena Młodego Widza, Popołudnie z Teatrem, Młodzi dla Młodych, Teatr Daje Radość, Festiwalu „To nasza Młodość „, ART-day – czyli artystyczny piątek w 1LO. Nagrodzona dwukrotnie nagrodą Prezydenta Miasta Zabrze w dziedzinie kultury, Nagrodą Specjalną T-Art. Katowice w dziedzinie animatora kultury. Twórca o niesamowitej energii, charyzmie, kreatywności, postać, która swoją osobowością oraz twórczością zaraża setki młodych ludzi miłością do teatru, również tych, którzy po przygodzie z Teatrem Nieoetykietkowani zdecydowali się poświęcić aktorstwu swoje życie zawodowe. W pozostałych natomiast już na zawsze zasiewa szczyptę teatralnego szaleństwa.
Amatorski Teatr Dorosłych „Apteczka” – Żory
Teatr Dramatyczny „e-S-Ka” – Żory
https://mok.zory.pl/
e-mail: mok_@_mok.zory.pl
Amatorski Teatr Dorosłych „Apteczka” grupa teatralna w Miejskim Ośrodku Kultury Klubie Rebus w Żorach, w skład której wchodzą sami seniorzy. Na początku działalności realizowali montaże poetycko-muzyczne, później, gdy grupa się ukształtowała, na warsztat weszły utwory dramatyczne.
Teatr Dramatyczny „e-S-Ka” grupa teatralna o składzie wiekowym mieszanym, działająca w Miejskim Ośrodku Kultury Klubie Rebus w Żorach. Powstała w odpowiedzi na potrzeby osób, które, widząc poczynania „Apteczki”, również chciały rozpocząć aktorską przygodę
Obecnie obie grupy grają głównie lekkie komedie obyczajowe i kryminalne na podstawie scenariuszy i w reżyserii Barbary Musiałek. Dotychczas wystawili w sumie 9 oryginalnych, autorskich sztuk, w tym, podczas pandemii COVID-19, nagrali słuchowisko radiowe pt. „Sklep z używanymi poradami”, które ukazało się na antenie Radia Żory. Ze swoimi spektaklami jeżdżą do innych placówek kulturalnych na terenie Żor i nie tylko. Premiery, zazwyczaj, mają miejsce w Klubie Rebus, jednak ostatnio cieszą się tak dużą frekwencją, że grupy występują na scenie żorskiego kina „Na Starówce”. Podczas przedstawienia zatytułowanego „Fortuna i magia” w wykonaniu „e-S-ki”, w kwietniu 2024 r., i na tej widowni brakło miejsc siedzących dla publiczności. Obecnie przygotowują jedną komedię kryminalną i jedną komedię o zabarwieniu kryminalnym.
Joanna Polok-Babilas
Kierownik Działu Edukacji Kulturalnej oraz opiekunka grup teatralnych w Miejskim Ośrodku Kultury w Żorach.
Barbara Musiałek
Autorka tekstów poetyckich, dziennikarskich oraz scenariuszy teatralnych, od ponad dekady prowadzi dwie amatorskie grupy teatralne w Miejskim Ośrodku Kultury Klubie Rebus w Żorach: . Zajmuje się Amatorski Teatr Dorosłych „Apteczka” oraz Teatr Dramatyczny „e-S-Ka” reżyserując spektakle wg jej autorskich scenariuszy.
Oskar Adamus
e-mail: oskar.adamus_@_miasto-ogrodow.eu
Wieloletni pracownik instytucji Katowice Miasto Ogrodów, w latach 2023–2024 odpowiedzialny za działalność biura Europejskiej Stolicy Kultury 2029.
Michał Bałaga
e-mail: edukacja_@_teatrzaglebia.pl
Absolwent PWST we Wrocławiu. Od 2009 r. aktor Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Pedagog, reżyser prowadzący lekcje teatralne w Teatrze Zagłębia oraz zajęcia teatralne w ramach programu Klas Partnerskich realizowanego w IX LO im. W. Szymborskiej w Sosnowcu.
Maciej Dziaczko
Z zawodu nauczyciel, instruktor teatralny, arte-terapeuta ale ukończył również Akademię Praktyk Teatralnych w Gardzienicach oraz Reżyserię Teatru Dzieci i Młodzieży na PWST im. L. Solskiego w Krakowie – Filia we Wrocławiu. Pracował jako nauczyciel teatru w Pałacu Młodzieży w Katowicach. Jest założycielem i prowadzi Koło Naukowe Młodych Aktorów przy Szkole Aktorskiej Teatru Śląskiego oraz klasy o profilu teatralnym w III Liceum Ogólnokształcącym w Chorzowie. Wywodzi się z teatru niezależnego: w przeszłości przez dziesięć lat był członkiem zespołu Teatru Cogitatur i Formacji Suka Off oraz Teatru Makoma. Obecnie prowadzi Teatr Gliwicka 9a i Fundację #wszystkierodzajeteatru oraz na stałe współpracuje jako aktor, reżyser i reżyser światła z: Teatrem A Part, Teatrem Porywacze Ciał; FURU Kolektyw, Teatrem RAWA, Zespołem SUTARI, z Teatrem Nowego Cyrku Kolektyw Kejos oraz Ośrodkiem Praktyk teatralnych Gardzienice. Zajmuje się fotografią teatralną ale również dramaturgią (Szkoła Pisania Sztuk Teatralnych prowadzona przez Artura Pałygę). Jest stypendystą Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury oraz laureatem Małego Lauru Konrada. Jest współzałożycielem Śląskiego Laboratorium Pedagogiki Teatru. W przeszłości z Orkiestra Dętą Huty Batory zagrał przeszło pięćset pogrzebów a z teatrem zwiedził prawie siedemdziesiąt krajów.
Marcin Drzazga
e-mail: marcindrzaz_@_gmail.com
Pedagog i trener umiejętności psychospołecznych, reżyser teatru dzieci i młodzieży. Jako twórca innowacyjnych działań edukacyjnych opartych na dramie, miał okazję współpracować przy programie Epsilon, rekomendowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Jego doświadczenie obejmuje prowadzenie warsztatów z zakresu dramy, improwizacji oraz działań teatralnych, które realizował w ramach Laboratorium Pedagogiki Teatru przy Teatrze Zagłębia, a także dla Instytutu Teatralnego w Warszawie, Teatru Lalek Ateneum oraz na Akademii Muzycznej w Katowicach. Jego projekty społeczne, wykorzystujące dramę, teatr i improwizację jako narzędzia pracy z ludźmi, zyskały uznanie i były prezentowane na międzynarodowym Festiwalu Teatromania oraz podczas Łódzkich Spotkań Teatralnych. Twórczość ta nie tylko rozwija umiejętności uczestników, ale także wzbogaca ich życie poprzez sztukę i ekspresję. W Teatrze Rozbark, u boku błyskotliwej Martyny Fras, prowadzi inspirujące warsztaty teatralno-improwizacyjne, stworzone z myślą o młodych dorosłych. Te wyjątkowe spotkania ze sztuką pozwalają na odkrywanie możliwości improwizacji oraz eksplorację twórczości w kameralnej atmosferze. Prowadzi również grupę dziecięcą w Domu Kultury w Bobrownikach, w ZS Specjalnych nr 4 w Sosnowcu w ramach projektu dla Teatru Ateneum oraz projekty dziecięce w Teatrze Lufcik na Korbkę.
Ola Drzazga
Wieloletnia nauczycielka j. francuskiego oraz autorskiego przedmiotu Wychowanie do Twórczości-teatr w Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Bytomiu. Absolwentka Filologii romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Absolwentka studiów podyplomowych Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży PWST Wrocław i Kursu Mistrzowskiego dla absolwentów RTDiM przy PWST Wrocław. Uczestniczka I edycji Programu Teatroteka Szkolna w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Współautorka (wraz z K.Michalską) programu Klasy Aktywności Twórczej realizowanego Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Bytomiu od 2006 r. Prowadziła warsztaty z zakresu edukacji kulturowej i edukacji teatralnej w: Narodowe Centrum Kultury-Program Bardzo Młoda Kultura, CPE Poznań, Bytomskie Centrum Kultury. Inicjatorka Bytomskiej Sceny Teatroteki Szkolnej i współautorka Cyklu Warsztatów Interdyscyplinarnych dla nauczycieli Akcja Edukacja w Bytomskim Centrum Kultury. Autorka publikacji i scenariuszy dla nauczycieli z zakresu edukacji kulturowej i teatralnej.
Artur Fredyk
Doktor nauk o kulturze fizycznej w zakresie antropomotoryki – AWF Katowice. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (magister sztuki – pedagogika baletu) oraz Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu (tancerz klasyczny). Instruktor dyscypliny sportu Taniec Sportowy – Polska Akademia Sportu. Decyzją Ministra Edukacji Narodowej – Ekspert wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy. Nauczyciel dyplomowany. W latach 2012 – 2015 Kierownik Zakładu Tańca Katedry Sportów Indywidualnych AWF Katowice. Twórca i koordynator specjalności „Taniec” na studiach II stopnia oraz specjalności Taniec i Artystyczne Formy Aktywności Ruchowej na studiach I stopnia tejże uczelni. Do niedawna czynny tancerz solista pracujący w teatrach w Polsce i za granicą. Obecnie pedagog, choreograf, reżyser. Badacz motoryczności człowieka w zakresie technik tanecznych. Nauczyciel dyplomowany. Absolwent Instytutu Studiów Podyplomowych w zakresie Kwalifikacyjnych Studiów Podyplomowych: Zarządzanie Oświatą. Choreograf Teatru „Pantoplast” oraz „Tof” wyróżniony wieloma nagrodami konkursowymi i festiwalowymi w Młodzieżowym Ośrodku Pracy Twórczej w Dąbrowie Górniczej. Współpracujący również z niezależnymi teatrami „Zielone Słońce”, „Elsynor”, „Impresja”, „Gry i Ludzie”. Wykładowca przedmiotu Ruch sceniczny na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz choreograf kilkunastu spektakli dyplomowych. Badacz motoryczności człowieka w zakresie technik tanecznych na stałe współpracujący z Ogólnokształcącą Szkołą Baletową w Bytomiu. Twórca Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej: „Taniec, Rytm, Muzyka w Nauce i Praktyce”. Recenzent oraz koordynator zespołu badawczego monitorującego eksperyment pedagogiczny w tejże szkole, dotyczący powstania klas wczesnoszkolnych.
Małgorzata Grund-Bismor
e-mail: malgorzata.grund_@_gmail.com
Aktorka Teatru A z Gliwic. Instruktor teatralny w OPP4”CET” Zabrze, MDK Ruda Śląska, ŚTI Ruda Śląska.
Anna Jegerska-Michalska
e-mail: anna.jegerska_@_rck.com
Absolwentka Uniwersytetu Opolskiego kier. Pedagogika Oświatowo-Artystyczna ze specjalizacją muzyka oraz IV Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice. Przez 25 lat była związana z Teatrem Tetraedr Grażyny Tabor. Przez 3 lata współpracowała z A3Teatr Dariusz Skibińskiego, a następnie przez 3 lata z Teatrem Ubogim z Nędzy Dariusza Jezierskiego. Jako pedagog, asystent reżysera, reżyser pracowała z młodzieżowymi grupami teatralnymi „Agrafka” i „Czwarta ściana”. Obecnie jest na etapie tworzenia kolektywu artystycznego w Raciborzu.
Agata Kędzia
a.kedzia_@_teatrzaglebia.pl
Pedagożka teatru, performatyczka, organizatorka projektów z zakresu edukacji kulturowej. Absolwentka kulturoznawstwa (Uniwersytet Śląski) i performatyki (Uniwersytet Jagielloński). Autorka
książki Trudna sztuka dorastania. Wydarzenia performatywne dla nastoletniej publiczności. W latach 2018–2024 pracowała jako pedagożka teatru w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Obecnie współtworzy działania rozwojowe dla kadr kultury w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Pisze artykuły, tropi związki pomiędzy sztuką i edukacją, współtworzy projekty twórcze aktywizujące dzieci, młodzież i dorosłych.
Krzysztof Korzeniowski
e-mail: edukacja_@_teatrzaglebia.pl, kkw_@_interia.pl
Absolwent PWST w Krakowie. Od 2004r. aktor Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Pedagog, prowadzi zajęcia teatralne w ramach programu Klas Partnerskich realizowanego w IV LO im. S. Staszica i II LO im. E. Plater w Sosnowcu.
Agnieszka Matejuk
https://www.alefirma.pl
e-mail: biuro_@_alefirma.pl
Dyplomowana animatorka społeczno-kulturalna. Od 2010r prowadzi ALE Firmę, specjalizującą się w organizacji i realizacji imprez i warsztatów artystycznych, także teatralnych. Pasjonatka teatru kamishibai. Jako miłośniczka folkloru założyła grupę ALE FOLKOWO, w ramach której realizuje spektakle ludowe z muzyką na żywo i śpiewem tradycyjnym, oraz warsztaty folkowe.
Jakub Nowak i Monika Franczak
e-mail: j.nowak_@_tpdsosnowiec.pl
Na co dzień pracują jako instruktorzy terapii zajęciowej i prowadzą zajęcia rehabilitacyjne z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością w warsztatach terapii zajęciowej w Sosnowcu. W pracy mają okazję tworzyć z uczestnikami przedstawienia i występy teatralne. W zeszłym roku jako kadra terapeutyczna rozpoczęli również własną przygodę z teatrem – wystawiając średniowieczne przedstawienie podczas festynu rodzinnego oraz mikołajkowe z okazji mikołajek. W tym roku kontynuowali działalność występując z kolejnym średniowiecznym przedstawieniem w ramach obchodów Dnia Teatromana w Teatrze Zagłębia. Swoje przedstawienia kierują do uniwersalnej grupy dzieci, osób z niepełnosprawnościami i dorosłych. Przygotowują autorskie scenariusze i pomimo całkowitego braku doświadczenia aktorskiego starają się wkładać w powyższe działania 110%.
Joanna Piwowar-Antosiewicz
e-mail: joannapiwowar_@_gmail.com
Kompozytorka, edukatorka i pedagożka teatru, twórczyni interdyscyplinarnych projektów spektakli w grupach różnorodnych, w których w procesach twórczych działają wspólnie artystki i artyści z szczególnymi potrzebami. Pracuje na co dzień w Teatrze Małym w Tychach. Wspólnie z grupą skupioną wokół Ośrodka św. Faustyny – Środowiskowego Domu Samopomocy stworzyła m.in spektakl „Wyspa mojej siostry”, którego premiera miała miejsce w 2022r. oraz spektakl „Najdalej jutro”, który miał premierę 3.12 2024r. Teatr dla niej to dynamiczna platforma, która daje przestrzeń na każdą wypowiedź, daje szansę na spotkanie grup, które na co dzień się „mijają”. Dlatego te stara się inicjować projekty międzypokoleniowe, które angażują twórczo we wspólnym działaniu młodzież i środowiska seniorskie, czy też zapraszać do aktywnego udziału całe rodziny. Wierzy, że zmiana to potencjał nie zagrożenie.
Katarzyna Pokuta
e-mail: katarzyna.pokuta_@_mckis.jaworzno.pl
Pracuje w Miejskim Centrum Kultury i Sportu w Jaworznie. Prowadzi dwie grupy teatralne od 2017r: Niebieskie Żarówki dla dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu oraz wraz Michałem Sabatem od wiosny 2024 Grupę T dla młodzieży.
Sławomir Szczurek
e-mail: edukacja_@_teatrzaglebia.pl
Pedagog teatru i reżyser, absolwent Laboratorium Pedagogiki Teatru. Prowadzi Klub Teatralny w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.
Kostiantyn Vasiukov – charkowski teatr Publicyst
e-mail: kvasukov_@_gmail.com
Uchodźca z Ukrainy i dyrektor niezależnego niepaństwowego charkowskiego teatru Publicyst. Ze względu na jego pobyt w Polsce, praca teatru została również przeorientowana na polską i europejską publiczność. Ze zdziwieniem odkrył, że w Polsce, w porównaniu z Ukrainą, udział teatrów offowych w całym procesie teatralnym jest dość niewielki. Ciekawi go ich doświadczenie.
Nina Wolska
e-mail: n.wolska_@_teatrzaglebia.pl
Reżyserka, pedagożka, aktorka. Absolwentka Filologii Romańskiej UŚ w Katowicach, Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice oraz Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie filia we Wrocławiu Wydział Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży. Wieloletnia pracowniczka OPP4”CET” w Zabrzu. Obecnie pedagożka w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu i instruktorka teatralna w Pałacu Młodzieży w Katowicach.
Członkini katowickiego zespołu słowiańskich pieśni tradycyjnych Kuczeryki.
Barbara Wójcik-Wiktorowicz
e-mail: bwiktorowicz_@_m-ok.pl
Scenografka, ilustratorka, animatorka kultury, instruktorka teatralna. Twórczyni w teatrze i dla teatru niemal od zawsze. W latach dziewięćdziesiątych aktywnie działała w teatrze ulicznym oraz była też adeptką tworzonego w Teatrze na Woli w Warszawie studia Mimów prowadzonego przez Stefana Niedziałkowskiego. Jednocześnie ukończyła Łódzką Akademię Sztuk Pięknych. Ważnym elementem pracy teatralnej była dla niej także działalność przy Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Dzieci i Młodzieży DZIATWA w Łodzi. Kilkanaście lat współpracy dały podłoże do pracy teatralnej z dziećmi. Istotną na tym etapie była nagroda Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie, bo była wyrazem aprobaty i wsparcia jej dążeń. Teatr dziecięcy i teatr dla dzieci. Dla niej to dwa odrębne pola : Dziecięcy – działalność poprzez techniki pedagogiki teatru . Wspomniane techniki oparte na wiedzy ze studiów ( Wydział Edukacji Wizualnej i dyplom w ramach „Intermediów” u prof. W. Karolaka) oraz wiedzy praktycznej tych kilkunastu „Dziatwa”, gdzie teatr dziecięcy to zabawa, a przez zabawę najlepiej wpływamy na rozwój dziecka. Liczy się proces, a efekt jest drugoplanowy. Od 10 lat prowadzi zespół dziecięcy. Jest już kilkukrotną realizatorką działań w programie Lato w teatrze. Dla dzieci – pod tym pojęciem rozumie działalność w teatrach profesjonalnych. W jej przypadku to ponad 40 realizacji scenograficznych. Od Koszalina po Rzeszów, od Wałbrzycha po Łomżę. Tam można ciągle obejrzeć spektakle w teatrach lalki i aktora , w których projektowała scenografię. I tu właśnie chodzi o efekt . Szczegóły w e-teatr Inne: Jest członkinią zespołu Latający Teatr Kantorowi – niezależnej, eksperymentalnej formacji teatralnej. Zaczęło się w Wielopolu w 2019 roku . Od tej pory co roku wypracowują nowy autorski spektakl oparty na wątku wywodzącym się od postaci Tadeusza Kantora. Grupa działa nieprzerwanie. Wspólnie wypracowują całość wraz zaproszonym reżyserem. Jej osoba pełni tam rolę scenograficzną oraz aktorską.W latach 2017 – 2023 była w Zarządzie Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA. Nadal aktywna członkini InSEA. Autorka publikacji wspierających instruktorów teatralnych oraz animatorów kultury oraz ilustratorka publikacji dla dzieci. Znaczny czas jej działalności odbywał się w Łodzi, gdzie mieszkała. Obecnie mieszka na Górnym Śląsku i głównie działa w tym województwie. Ważniejsze nagrody : – Nagroda Prezydenta Miasta Jaworzna – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Nagroda Towarzystwa Kultury Teatralnej.