Aktorzy Teatru Zagłębia zdobywają świat

O tym, że aktorzy sosnowieckiej sceny to wyjątkowi artyści, widzowie mieli okazję przekonać się już niejednokrotnie. Teraz o ich talencie głośno jest w odległych zakątkach świata i oklaskują ich widzowie w chińskim Wuzhen i w Lyonie we Francji.

Scena Opery Narodowej w Lyonie wystawia „Kobietę bez cienia” Richarda Straussa w reżyserii Mariusza Trelińskiego, pod batutą Daniele Rustioni. Jedną z ról gra Natalia Bielecka, na co dzień aktorka Teatru Zagłębia.

„Sezon teatralny 2023/2024 rozpoczęłam w Narodowej Operze w Lyonie. „La Femme sans ombre/ Die Frau ohne schatten” Richarda Straussa w reżyserii Mariusza Trelińskiego to dla mnie niebywałe przeżycie. Wybitni twórcy i wspaniała, międzynarodowa obsada z głosem, na dźwięk którego ciało dostaje gęsiej skórki. Właśnie takich przygód i spotkań sobie życzę” – mówi Natalia Bielecka.

„Kobieta bez cienia” to bardzo piękne i ciekawe pod względem muzycznym dzieło. Wschodnia baśń o córce władcy duchów, którą poślubił Cesarz. Postać Falcona, czyli Sokoła, w którą wciela się Bielecka, można odczytać jako jedną z person głównej bohaterki – Cesarzowej (tu wspaniała Sara Jakubiak). W pierwszym Akcie nawiedza on nocą Cesarzową wypowiadając słowa niczym klątwę „Jakże mam nie płakać? Kobieta nie ma cienia, Cesarz zamieni się w kamień”.  W drugim natomiast, możemy oglądać scenę pełną emocji i agresji między Cesarzem (Vincent Wolfsteiner), a Sokołem. Jak podaje francuska Télérama „Bielecka kreuje poruszającą rolę pół-człowieka, pół-zwierzęcia, która ewoluuje w pięknie scenografii Fabiena Lédé i światach Marca Heinza”.

Zobacz materiał video (wywiad): La Femme sans ombre

 

Spektakl „Śnieg” Orhana Pamulka w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, który na co dzień gości na deskach Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa wystawiany jest na festiwalu teatralnym Wuzhen Teatre Festival w Chinach. A wraz nim, grający rolę Necipa – aktor Teatru Zagłębia Paweł Charyton. „To opowieść bardzo współczesna, aktualna. O rozdarciu między tradycją a nowoczesnością, Wschodem i Zachodem, zinstytucjonalizowaną religią a osobistym poszukiwaniem Boga. A ja wcielam się tam w postać młodego islamisty, który jest zafascynowany poezją. Piorunujące wrażenie na nas robi publiczność. Jest naprawdę potężna. Takim niesamowitym doświadczeniem jest też to, gdy patrzymy na chińskie tłumaczenie naszych ról. To wyjątkowe doświadczenie, bajeczne, magiczne” – tłumaczy Paweł Charyton.

„Śnieg” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, jest pierwszą polską adaptacją powieści Orhana Pamuka, uznanej za jedną z najważniejszych książek naszych czasów.

***

Paweł Charyton, absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, w Teatrze Zagłębia zadebiutował w spektaklu „Gniew”. Współpracował m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Bartoszem Szydłowskim, Szymonem Kaczmarkiem.

Natalia Bielecka to absolwentka studiów aktorskich na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Zadebiutowała na drugim roku studiów na deskach Narodowego Starego Teatru w Krakowie, gdzie w ramach zastępstwa przygotowała rolę Danki w spektaklu „Pierwiastek z minus jeden” w reżyserii Agnieszki Mandat. Współpracowała z takimi teatrami jak: Teatr Bagatela w Krakowie („Królowa śniegu” reż. Wojciech Leonowicz), Teatr Soho w Warszawie („Kasandra” reż. Zofia Gustowska, Festiwal Nowe Epifanie), TR Warszawa („R.I.P. KORE. Agon_na _Olimpie” reż. Katarzyna Minkowska) oraz w ramach zastępstwa w „Między nami dobrze jest” reżyserii Grzegorza Jarzyny. Zagrała także rolę Desdemony w „Otellu” w reżyserii Wiktora Bagińskiego, wyróżnionym podczas 9. Forum Młodej Reżyserii Nagrodą Debiut TR. W Teatrze Zagłębia w Sosnowcu debiutowała w 2021 roku rolą Kobiety z Ulicy Równej w spektaklu „Gniew” reż. Szymon Kaczmarek.