Katarzyna Szyngiera, tegoroczna laureatka Paszportu Polityki, pochodząca z Gdańska reżyserka i współautorka reportaży, odpowiedzialna za inscenizację jednego z głośniejszych przedstawień ostatnich lat – „1989”, rapowego musicalu nazywanego „polskim »Hamiltonem«” stworzy spektakl, który będzie kontynuacją konsekwentnie rozwijanej linii programowej Teatru Zagłębia. „Widzimy potrzebę powstawania nowych źródeł dumy lokalnej tożsamości pośród mieszkańców Sosnowca i Zagłębia Dąbrowskiego. Ta skrupulatnie, rok po roku, budowana opowieść o naszym mieście i regionie jest wyczekiwana przez naszych widzów i widzki. Jestem pewna, że ta nowa propozycja też przypadnie im do serca” – mówi Iwona Woźniak dyrektorka Teatru Zagłębia. Spektakl, o roboczym tytule „Sostal, czyli herstorie budowy Sosnowca” będzie opowieścią (na podstawie tekstu Weroniki Murek) o historii sosnowieckich i zagłębiowskich kobiet z początku XX w., czyli głównego okresu formowania się miasta Sosnowca.
I dlatego… Teatr Zagłębia oraz twórczynie spektaklu zapraszają do nadsyłania kopii lub wypożyczania oryginałów pamiętników, w których oprócz tego, co prywatne, znajduje się i to, co publiczne.
„Pamiętniki i dzienniki to często zapomniani towarzysze codzienności – naszej, naszych rodziców, dziadków czy pradziadków. A jednak pozostają one najczulszymi sejsmografami i dokumentami zmieniających się czasów – świadkami rewolucji, przemian społecznych i przesuwanych granic. Zachęcamy do poszukiwań i do tego, aby współtworzyć z nami opowieść o sosnowieckiej codzienności – tak historycznej, jak i współczesnej” – mówi Weronika Murek. Spektaklowi towarzyszyć będzie cykl wykładów pogłębiających tło historyczne oraz pakiet działań teatralno-pedagogicznych przeznaczonych dla młodzieży.
Oryginalne dokumenty można przynosić do biura Działu Programowego Teatru Zagłębia (ul. Piłsudskiego 2) a skany przesłać na adres promocja_@_teatrzaglebia.pl
Zebrane materiały nie będą rozpowszechniane w inny sposób niż ten, związany ze spektaklem teatralnym czy jego kontekstem.
Przygotowywany spektakl otrzymał wsparcie – w wysokości 67 tys. zł.- z programu TEATR realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.