Fot. Jeremi Astaszow
Do Teatru Zagłębia przyjeżdża znany nie tylko w Polsce – choć polski – Reżyser. Ma wystawić autorskie dzieło „Persona. Ciało Bożeny”. Wraz z nim do Sosnowca trafia znana nie tylko w Polsce – choć polska – Aktorka. To ona ma wcielić się w postać Bożeny K., pani sprzątającej w teatrze. Najnowszy spektakl Reżysera ma traktować o radykalnym wybaczaniu, którego uczy się nie tylko ekipa realizatorów i realizatorek, ale też teatr, a nawet miasto jako takie. Tylko kto ma co wybaczyć komu? Co wybaczyć ma Bożena, co Aktorka, co Reżyser? Co wybaczyć można – i czy można – im? I wreszcie: czy wybaczyć może Sosnowiec – obiekt żartów, memów i drwin, będące w wiecznym cieniu Katowic miasto, które na pierwsze strony gazet trafia albo dla beki, albo jako miejsce tragicznych zdarzeń?
Twórcy przedstawienia wychodzą od lokalnych sosnowieckich historii, by opowiedzieć o czymś szerszym – o różnych odcieniach wybaczenia, o mierzeniu się z własną historią i szukaniu dla siebie możliwości zmiany i nadziei. Na scenie zobaczymy świat pełen wyobraźni, zaskoczeń i czarnego humoru, z których słynie duet Piaskowski/Sulima. „Persona. Ciało Bożeny” to spektakl pokazujący obrazy niemożliwe, których nigdy nie widzieliśmy, ale skrycie pragnęliśmy zobaczyć.
W dniu 14 września spektakl „Persona. Ciało Bożeny” zagramy w ramach Nocy Teatrów GZM organizowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
Spektakl „Persona. Ciało Bożeny” został przyjęty do 30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Twórcy
Jędrzej Piaskowski
Reżyser teatralny, absolwent Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, studiował też Muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (2007-2012); obecnie studiuje również na Wydziale Malarstwa ASP w Katowicach. Jest m.in. laureatem V Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (2015) gdzie za spektakl „Versus” Teatru Nowego w Poznaniu zdobył Nagrodę Główną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego spektakl „Puppenhaus Kuracja” na podstawie tekstu Magdy Fertacz zrealizowany w sezonie 2016/17 w TR Warszawa został uznany za jedno z najciekawszych wydarzeń teatralnych sezonu, a w 2018 roku zdobył grand prix na 13. Edycji Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R_@_port w Gdyni, oraz znalazł się w finale 24. Edycji Konkursu na wystawienie polskiej sztuki współczesnej. Obecnie stale współpracuje z dramaturgiem Hubertem Sulimą, z którym pracował przy spektaklach: „Raj. Tutorial” (Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2017), „Dawid jedzie do Izraela” (TR Warszawa i Muzeum Polin, 2018), „Trzy siostry” A. Czechowa (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie, 2018), „Jezus” (Nowy Teatr w Warszawie, 2019), „Historia naturalna” H. Sulimy (Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie, 2019), „Nad Niemnem”, „Obrazy z czasów pozytywizmu” E. Orzeszkowej (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie, 2020), oraz przy miniserialu online „Pamiętnik Przetrwania” (Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 2020). W 2021 roku w naszym teatrze wyreżyserował spektakl „Komedia. Wujaszek Wania”, za którą otrzymał Złota Maskę. Piaskowski reżyserował na czołowych polskich scenach, a spektakle w jego reżyserii są prezentowane na festiwalach krajowych i zagranicznych, regularnie biorą też udział w najważniejszych polskich konkursach teatralnych (Konkurs na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Klasyka Żywa). Piaskowski jest doceniany przez krytykę i publiczność za oryginalność, odwagę i konsekwencję w poszukiwaniu własnego języka teatralnego.
Hubert Sulima
Twórca teatralny, dramaturg, pedagog. Absolwent Wydziału Reżyserii i Dramaturgii Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie.
Dramaturg kilkunastu spektakli i autor kilkunastu scenariuszy/sztuk teatralnych, które zostały zrealizowane w teatrach w całej Polsce m.in. w TR Warszawa, Nowym Teatrze w Warszawie, Starym Teatrze w Krakowie czy Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Jego sztuka „Litwa is my life” została zaprezentowana w Litewskim Narodowym Teatrze Dramatycznym w Wilnie, skąd pochodzą jego babcia i dziadek.
Dwukrotnie nominowany do „Paszportów Polityki” w kategorii „teatr” (wraz z reżyserem Jędrzejem Piaskowskim, z którym pracują w tandemie). W uzasadnieniu krytycy chwalili duet za “poszukiwanie nowego języka teatralnego, który ma łączyć, a nie dzielić i za bijącą z ich twórczości czułość wobec bohaterów, aktorów i widzów”.
Sulima jest laureatem stypendium Nowego Teatru w Warszawie dla „wybitnie utalentowanych młodych artystów”. Wyróżniony nagrodami na na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyce Żywej” (za spektakl „Nad Niemnem”) czy Festiwalu „Kontrapunkt” w Szczecinie (za spektakl „Jezus”). Laureat I miejsca w konkursie Instytutu Literatury na najlepsze opowiadanie 2023.
Na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu prowadzi zajęcia dla osób studiujących reżyserię. Wypracowuje tam nowatorskie metody nauczania i feedbacku. Jego zainteresowania naukowe obejmują także sztuki społecznie i badania poprzez sztukę.
Pochodzi z Bielawy w Górach Sowich, mieszka we Wrocławiu.
Rafał Domagała
Twórca kostiumów, stylizacji, scenografii, obiektów i performansów; pracował m. in.: z Grzegorzem Jaremko przy spektaklach “Iwona Księżniczka Burgunda” (2017) w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, “Woyzeck” (2019) w TR Warszawa, “Przemiana” (2023) w Nowym Teatrze w Warszawie ; współpracował z Alexem Jenkinsem-Baczyńskim przy performansach “Salto” (2017) w Kem w Warszawie, „Nim Zakwitnie Tysiąc Róż z Warszawą w Tle)” (2018) w Fundacji Galerii Foksal w Warszawie “Bez Tytułu” (2019) w CSW w Warszawie, pokazie choreografii “Untitled (Holding Horizon)” (2019) podczas 58. Biennale w Wenecji, oraz filmie “Pedały, przyjaciółki i wiersz do maszerującego nacjonalisty” (2019); wraz z Mileną Liebe współtworzył kostiumy do filmu Dawida Nickela „Ostatni Komers” (2020); z Janem Jelińskim pracował min. przy spektaklu “BOGINIE” (2021) w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz “Ludwig” (2022) w koprodukcji Teatru Żeromskiego w Kielcach i Teatru Nowego w Warszawie; zaprojektował kostiumy do spektakli Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy “Marzenia polskie / Les rêves polonais” (2022) w Teatrze Starym w Krakowie, “Frankenstein” (2022) w Teatrze Żeromskiego w Kielcach, “Ptaki ciernistych krzewów. Rzecz o miłości w kościele” (2023) w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, “Persona. Ciało Bożeny” (2024) w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu; wraz z Tomkiem Baranem stworzył scenografię do filmu “SKRAJ” (2022) w reżyserii Edmunda Krępińskiego i Jakuba Dylewskiego; autor kostiumów do spektakli Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina “Dobrze Ułożony Młodzieniec” (2023) w Teatrze Nowym w Łodzi oraz “Śnieżka nie chce spać” (2023) w Teatrze Polskim w Poznaniu; współpracował również z Remigiuszem Brzykiem przy spektaklu “Śmierć Komiwojażera” (2023): w Teatrze Nowym w Łodzi; wraz z Bartoszem Jakubowskim, Mają Gomulską i Gabrielą Sułkowską tworzą kolektyw X-Philes zajmujący się performowaniem, publikowaniem i popularyzowaniem queerowej poezji, mib. wraz ze Staromiejskim Domem Kultury w Warszawie wydał książkę “X-Philes archiwum queerowej poezji” (2023), oraz wystawę “Baśnie z krwi i kości” (2023) w Fundacji Galerii Foksal w Warszawie.
Recenzje
„Bożena, cicha bohaterka codzienności” – Magdalena Mikrut-Majeranek, teatrologia.pl
„Tusk przychodzi do Kaczyńskiego. Scena przejdzie do historii polskiego teatru” – Przemek Gulda, ksiazki.wp.pl
„Gulda poleca: Persona. Ciało Bożeny” – Przemek Gulda, instagram.com/guldapoleca
„Persona. Ciało Bożeny” – Rafał Turowski, rafalturow.ski.
„Sosnowiecka opowieść o wybaczaniu – Persona. Ciało Bożeny” – Tomasz Sknadaj, terazteatr.pl
„Możliwość dialogu” – Magdalena Figzał-Janikowska, teatralny.pl
„Był sobie Krystian, Krystian, Krystian i Krystian” – Witold Mrozek, dwutygodnik.com
„Proszę jechać do Sosnowca i oglądać” – Kamil Pycia, Teatralna Kicia, e-teatr.pl